Zoeken

Filters

1004 resultaten gevonden

De zin van lege tijd

Vereist een zinvolle omgang met tijd een goedgevulde agenda? Betekenen nietsdoen en wachten per definitie verloren tijd? Of kan deze ‘lege tijd’ toch ook zinnig zijn? Robert van Putten maakt een tour d’horizon en brengt een palet aan waarderingen en betekenislagen van lege tijd aan de oppervlakte.

Publicatie | 16-06-2025

Mijn worsteling als onderzoeker met ervaringskennis

Brengt het mijn onpartijdigheid en onafhankelijkheid als onderzoeker niet in gevaar, vroeg Anneke Bulten zich af toen ze ging werken als onderzoeker met ervaringskennis. Hoe brengt zij haar ervaringen op een passende manier in en wat vraagt dat van haar?

Publicatie | 16-06-2025

Leren van en over kwantificeren in de praktijk met Jack

Binnen de taalkunde is in de afgelopen decennia een schat aan inzichten opgedaan over de wijze waarop kinderen in de leeftijd van 4 tot 6 jaar betekenis toekennen aan zinnen met een kwantor. Helaas lijken deze resultaten niet of nauwelijks doorgedrongen te zijn in de psychologie, orthopedagogiek of praktijk van het primair onderwijs. De huidige ontwikkelingen op het gebied van sociale interactive agents (SIA’s) in combinatie met eerdere inzichten op het gebied van natural language processing (NLP), maakt dit wel mogelijk. Sterker nog, een ontwerpgerichte benadering van een dergelijke sociale interactive agent, die ik de naam Jack meegeef, vormt het ideale vertrekpunt voor verder interdisciplinair (praktijkgericht) onderzoek naar deze bouwstenen van ons logisch redeneervermogen.

Publicatie | 16-06-2025

Bewegen in het boek der natuur: buitensport als heilzame spirituele discipline

Mensen zoeken woeste plaatsen om op onszelf te reflecteren en onze plaats in de schepping te begrijpen. Bij buitensporten ervaren we de natuurlijke wereld door fysieke inspanning als een uitdrukking van Gods majesteit. Dit essay bespreekt het ‘buiten’ theologisch als een geestelijke discipline gericht op het bewonderen van het ‘prachtige boek’ van de natuur, gebaseerd op de ervaringen van studenten tijdens een vak, een theologische verkenning van Psalm 8, een esthetisch-doxologische interpretatie van de boekmetafoor, en het concept van resonantie bij Hartmut Rosa.

Publicatie | 16-06-2025

Onderzoeker met ervaringskennis: do or don’t?

Er komt steeds meer aandacht voor ervaringsdeskundigheid in de zorg en het sociaal domein. Hierdoor komt er ook steeds meer ruimte voor zorgprofessionals met ervaringsdeskundigheid. Maar hoe zit dat eigenlijk als onderzoeker? Wat zijn de voor- en nadelen van het inzetten van ervaringsdeskundigheid binnen je onderzoeksgebied?

Publicatie | 16-06-2025

Van Kenniswerkplaats naar SAMEN-werkplaats

In het huidige kabinet is de verbinding tussen het veiligheids-, zorg- en sociaal domein voor mensen met complexe problematiek een belangrijk thema. Via het Actieprogramma Grip op Onbegrip zijn middelen beschikbaar gesteld om per regio invulling te geven aan het intensiveren van de samenwerking tussen gemeenten, ggz, politie en woningcorporaties rondom de aanpak voor mensen met onbegrepen gedrag. Eén van die middelen is de Regionale Kenniswerkplaats Onbegrepen Gedrag: een regionaal samenwerkingsverband waarin partijen uit praktijk, beleid, onderzoek, onderwijs en de doelgroep met elkaar samenwerken en leren door te doen. Dit artikel vormt een reflectie op de start van de regionale kenniswerkplaats onbegrepen gedrag in de (veiligheids)regio Gelderland-Midden.

Publicatie | 16-06-2025

In de crisis leert de kerk weer te wachten op God

Het zou zo maar eens kunnen zijn dat we met een geseculariseerd verhaal naar de kerk kijken, zeggen Andrew Root en Blair Bertrand in hun boek Wachten op God.

Publicatie | 16-06-2025

A context analysis on how oral care is delivered in hospitalised patients: A mixed‐methods study

Aims and Objectives: To analyse oral care delivery in one hospital through exploring experiences from both nurses’ and patients’ perspectives and examining patients’ oral health. Background: Oral health problems are associated with undernutrition and other general health outcomes. Although oral care belongs to the essentials of nursing, it is often neglected. Improving oral health may require behaviour change of both nurses and patients. Defining tailored strategies need a clear view on the context. Design: A context analysis in one hospital using a convergent parallel mixed‐methods design was reported following the EQUATOR guidelines using two checklists: COnsolidated criteria for REporting Qualitative research (qualitative research) and STROBE (observational research). Methods: Semi‐structured interviews were conducted with 19 nurses and 11 patients. The topic list was based on the Integrated Change Model. Prospective oral examination was performed among 91 surgical patients using the Oral Health Assessment Tool (OHAT). Results: Nurses acknowledged that they did not prioritise oral care in daily practice. Furthermore, they lacked knowledge and skills to identify and provide care for oral problems. Nurses mentioned helpful resources to perform oral care, like standardised language and instruments. However, they had no access to or were unaware of them. Patients admitted that they did not prioritise oral care due to their sickness during hospitalisation, were unaware of the importance of oral care, but felt responsible for their oral care. The most prominent oral problems identified with the OHAT were unclean mouths (n = 75, 82%), unhealthy gum and tissues (n = 55, 60%) and dry mouth (n = 42, 46%). Conclusions: This context analysis identified inadequate oral care due to lack of positive attitude and knowledge in both nurses and patients, skills for nurses, and resources. Relevance to Clinical Practice: The behavioural factors indicate strategies for development of a multicomponent intervention to improve oral care in this hospital, nutritional status and general health outcomes.

Publicatie | 16-06-2025