Filters
546 resultaten gevonden
Multicultural teaching competences of preservice teachers in the Netherlands: the role of previous and current interethnic contact
Universities offering teacher training programmes have been criticized for decades for failing to provide preservice teachers with sufficient training in multicultural teaching competences. To develop these competencies, universities are now advised to provide programs that facilitate interethnic contact between preservice teachers and pupils during internships or community-based exposure. Based on the literature, it was hypothesized that contact experiences should occur both within and beyond school settings and should extend over a prolonged period of time. This study aims to reveal the potential role of different types of interethnic contact for multicultural teaching competences among second-year preservice teachers using a repeated measures design. The findings show the crucial role of previous interethnic contact in the neighbourhood over an extended period of time on the perceived quality of multicultural teaching competences of preservice teachers.
Samen Divers | 01-09-2025Digitale zorg in de jeugdgezondheidszorg: ontwikkeling en haalbaarheid van een zorgpad met e-consulten
Inleiding: De JGZ nodigt op specifieke leeftijden alle ouders uit voor fysieke consulten om de ontwikkeling van het kind te volgen. Na validering van de Structured Problem Analysis of Raising Kids (SPARK) ontstond de mogelijkheid om de zorg te differentiëren op basis van de verschillende behoeften van gezinnen. Methode: Dit onderzoek startte met de ontwikkeling van een zorgpad met e-consulten voor peuters met laag risico. Na implementatie werden gezondheid en ontwikkeling van het kind gevolgd via door ouders ingevulde vragenlijsten. Ter evaluatie werd een consult op de leeftijd van 30 maanden uitgevoerd en werden gebruikerservaringen van ouders en jeugdverpleegkundigen uitgevraagd. Resultaten: Het bleek in de dagelijkse praktijk haalbaar om ouders en kinderen met een laag risico op opvoedings- en ontwikkelingsproblemen e-consulten aan te bieden, die hen ondersteunen. Binnen de projectduur zijn 106 e-consulten op 24 maanden, 81 op 30 maanden en 59 op 36 maanden uitgevoerd. Ouders waren zeer tevreden over de e-consulten, in tegenstelling tot jeugdverpleegkundigen. Beschouwing: Dit onderzoek liet veelbelovende mogelijkheden zien voor digitale zorg in de JGZ. Het perspectief van ouders motiveerde jeugdverpleegkundigen om door te gaan met e-consulten. Door te beginnen met een digitaal aanbod voor ouders en kinderen met laag risico, kan tijd vrijkomen om in te zetten voor ouders en kinderen met meer zorgbehoeften en hoger risico. Vervolgonderzoek naar de effectiviteit van e-consulten ten opzichte van fysieke consulten volgt. E-health; ouderschap; gezondheid van kinderen; ouderperspectief; relatie verpleegkundige-gezin
Leefstijl en Gezondheidsbevordering | 26-08-2025Loyaliteit in meervoud
In de openbare les ‘Loyaliteit in meervoud’ betoogt Danielle van de Koot dat: 1) loyaliteit een onderscheidend en onmisbaar begrip is om kinderen die uithuisgeplaatst zijn beter te begrijpen, 2) dat zowel de kracht van loyaliteiten als conflicterende loyaliteiten meer aandacht moeten krijgen in onderzoek en 3) dat onderzoek moet starten bij de ervaringen van kinderen zelf om tot meer betrouwbare resultaten te komen. Duidelijk wordt welke inzichten onderzoek al heeft opgeleverd, welke misverstanden er bestaan en wat vervolgstappen in onderzoek moeten zijn. Zo dient betrouwbaar onderzoek naar loyaliteitsconflicten bij kinderen te starten bij de ervaringen van kinderen zelf. Cruciaal in de omgang met loyaliteiten lijkt het woord ‘ruimte’. Kinderen hebben ruimte nodig om loyaal te mogen te mogen zijn aan iedereen die voor hen belangrijk is. Volwassenen kunnen deze ruimte voor loyaliteit in meervoud creëren, als zij zelf geen eisende partij worden of loyaliteit opdringen.
Pleeg- en Gezinshuiszorg | 18-08-2025Beyond Common Ground: Dialogical Responsibility in Sustainable Human Resource Management
Sustainable human resource management (HRM) advocates a shift toward pluralism, emphasizing the legitimacy of multiple stakeholder interests, voices, and meanings. Intended dialogue is often promoted as a key practice to support this shift. However, how intended dialogue actually contributes to pluralism remains under-theorized. Moreover, dialogue is frequently idealized as a route to harmony or ‘common ground,’ which can obscure power dynamics, silence dissent, and suppress difference. Building on dialogical ethics and framing theory, this conceptual paper introduces the intended dialogical responsibility (IDR) model, which reconceptualizes intended dialogue not as consensus-seeking but as a reflective space for exploring irreducible differences. Drawing on dialogue theorists such as Buber, Levinas, and Bakhtin, dialogical responsibility is proposed as an ethical form of ‘thirdness’—a mediating presence in the leader–worker dyad that invites participants to remain open to the other, question their own frames, and attend to asymmetries in voice and power. To support this stance, the IDR model employs framing theory to distinguish between micro-level situated frames (e.g., issue and relationship frames), meso-level strategic frames, and macro-level institutional frames. Dialogue is thus understood as a dynamic, ongoing, and reflexive process—occurring within and beyond episodic conversations—where meanings are co-constructed and contested over time. This paper contributes to sustainable HRM literature by offering a multilevel theoretical model and sensitizing questions to support ethically responsive dialogue. It provides a conceptual foundation for navigating pluralism and fostering dialogical spaces in complex organizational contexts.
Dienstbaar Organiseren | 31-07-2025Heilige tijden
‘Time is lacking a rhythm that would provide order, and thus it falls out of step. (…) Life is no longer embedded in any ordering structures or coordinates that would found duration.’ Met deze dramatische typering opent de Duits-Koreaanse filosoof Byung-Chul Han zijn essay The Scent of Time. De laatmoderne samenleving lijdt volgens hem aan ‘dyschronity’, een verlies aan tijdsbesef. Daarbij bedoelt hij natuurlijk niet dat we niet langer weten hoe laat het, maar dat ons tijdbegrip niet langer is verbonden met een betekenisvol verhaal. Ons tijdbegrip is uiteengevallen in minuscule eenheden waartussen geen samenhang meer wordt ervaren. In een samenleving die leeft ‘na de dood van God’, schrijft hij verwijzend naar Friedrich Nietzsche, is de ervaring van betekenisvolle tijd een probleem geworden. Tijd kent geen richting meer, heeft geen vaststaand doel en ritme meer. Daarvoor in de plaats razen wij zonder doel door het leven. We rennen eindeloos rond, zijn rusteloos actief en voelen ons voortdurend opgejaagd, zonder diepe voldoening te ervaren of iets tot voltooiing laten komen.
Bezieling en Professionaliteit | 01-07-2025Jeruzalem, de heilige stad
Heilige plaatsen. Elke religie heeft ze. Ook in de Bijbel komen ze voor. Wat betekent het als in de Bijbel sprake is van een heilige plaats? En wat betekent het in het bijzonder dat Jeruzalem ‘de heilige stad’ wordt genoemd? Is er na de komst van Jezus als ‘de heilige Gods’ (Luc. 4:34) bezien vanuit het christelijk geloof nog ruimte voor Jeruzalem als heilige stad? We benaderen deze vragen vanuit de christelijke Bijbelse theologie. We beginnen onze verkenning in het Oude Testament en het Jodendom uit de tijd van de Tweede Tempel. Vervolgens zoomen we nader in het op het Nieuwe Testament, in het bijzonder het Matteüsevangelie en Lucas-Handelingen. Dit artikel beoogt vanuit de christelijke Bijbelse theologie een bijdrage te leveren aan het spreken over ‘heilige plaatsen’ binnen het lectoraat ‘op zoek naar het heilige’ aan de Christelijke Hogeschool Ede. Het is niet geschreven als commentaar op de huidige situatie in Israël, Gaza en de Westelijke Jordaanoever. Een bespreking van hermeneutische vragen die een rol spelen in de verbindingen van christelijke Bijbelse theologie en actualiteit, zou meer ruimte en nuance vragen dan binnen de omvang en doelstelling van dit artikel mogelijk is.
Verlangen naar het Heilige | 01-07-2025De structuur en dynamiek van de Friese economie
De Friese economie groeit, maar staat voor een fundamentele uitdaging. De beroepsbevolking krimpt, technologische veranderingen versnellen, en het economische verdienvermogen blijft achter bij andere regio’s. Tegelijk is Fryslân een provincie met een sterke sociale samenhang, een rijke kennisinfrastructuur en ondernemerschap dat geworteld is in de provincie. Om in deze context brede welvaart te behouden én versterken, is diepgaand inzicht nodig in hoe de Friese economie is opgebouwd en verandert. In dit onderzoek heeft het lectoraat Dienstbaar Organiseren samen met Planbureau Fryslân de structuur en dynamiek van de Friese economie in kaart gebracht met als doel bij te dragen aan toekomstgericht economisch beleid.
Dienstbaar Organiseren | 23-06-2025Het vinden, spreken over en vormgeven van waardengedreven lCT, op zoek naar een gemeenschappelijke taal in zorg en onderwijs
Er zijn opvallende overeenkomsten in mensgerichte domeinen zoals zorg en onderwijs als we kijken naar de manier waarop over ICT wordt gesproken. ICT wordt in deze domeinen vaak als beperkend of niet toereikend ervaren om de beoogde doelstellingen te bereiken, laat staan dat de betrokken informatiesystemen in lijn zijn met de onderliggende kernwaarden van de organisatie. Hoe komen we uit deze impasse? En hoe verhouden deze ontwikkelingen zich tot ontwikkelingen binnen het domein van ICT zelf waarin ook steeds vaker begrippen als 'waardegedreven' en 'mensgericht' gebezigd worden? In dit hoofdstuk werk ik een drietal handreikingen uit die in de literatuur worden gedaan voor het vormgeven van een dergelijke gemeenschappelijke, waardegedreven taal waarmee de informatieprofessional samen met mensen uit andere disciplines kan nadenken en communiceren over mens technologievraagstukken. Ik werk de laatste handreiking uit voor de context van het gebruik van virtual reality (VR) in het onderwijs en sluit af met enkele conclusies.
Zin in ICT | 19-06-2025