Publicaties

Filters

534 resultaten gevonden

Tussen grensbewaking en grensvervaging

Veel kerken willen in onze tijd open geloofsgemeenschappen zijn. Ze willen zich niet opsluiten in het eigen gelijk en zich niet afschermen van de omgeving. Tegelijk willen ze ook niet verwateren en helemaal gaan samenvallen met hun omgeving. Ze zoeken dus een weg tussen grensbewaking en grensvervaging. In dit themanummer van het tijdschrift Inspirare (2022-4) wordt bijbels-theologisch en praktisch-theologisch naar dit spanningsveld gekeken. Verschillende onderzoekers van de Christelijke Hogeschool Ede hebben aan dit nummer meegewerkt.

Diversiteit en Professionaliteit | 01-10-2022

Geweld en oorlogvoering ter zee, 1018-1568

In de middeleeuwen was geweld op de zeeën rondom Europa endemisch. Piraterij was de norm. Scheepvaart en geweld gingen hand in hand. In de Lage Landen was het niet anders. Vanaf de vorming van de kustgraafschappen tot aan de Nederlandse Opstand waren handel, zeeroof en maritieme oorlogvoering onlosmakelijk met elkaar verbonden. In de middeleeuwse Nederlanden kwamen de admiraliteit, de vlootorganisatie, het bouwen en uitrusten van oorlogsschepen, maritieme tactieken en strategische functies van de marine tot ontwikkeling. Wie de opkomst van de Nederlandse Republiek als zeemogendheid wil begrijpen ontkomt er niet aan verder terug te kijken dan de watergeuzen.

Informele Netwerken en Laatmoderniteit | 29-09-2022

Rapport monitoring webinar en trainingstraject

In de jeugdhulp ligt de nadruk vaak op zichtbaar gedrag van de jeugdige. Er wordt weinig of geen rekening gehouden met factoren die het problemen kunnen veroorzaken of in stand houden. Gevolg is dat de focus ligt op symptoombestrijding, maar het echte probleem in stand wordt gehouden en jeugdigen niet altijd de best passende hulp krijgen. Daarom is een verklarende analyse van groot belang.

Informele Netwerken en Laatmoderniteit | 27-09-2022

Betere samenwerking tussen ouders en opvoeders door ‘relationele route’

Een goede relatie en goede samenwerking tussen ouders en pleeg- en gezinshuisouders is goed voor de ontwikkeling van een pleegkind. Want ook na een uithuisplaatsing spelen ouders een onmisbare rol in het leven van hun kind. Maar samenwerken is soms ingewikkeld en de rol die ouders hebben in het leven van hun kind wordt vaak niet erkend. Sinds 2014 doet het lectoraat Jeugd en Gezin van de Christelijke Hogeschool Ede onderzoek naar samenwerkingsrelaties tussen opvoeders en ouders. Ze ontwikkelden de methodiek ‘de relationele route tot gedeeld opvoederschap’. Daarmee wordt actief gewerkt aan het behouden van de plek van ouders in het leven en de opvoeding van een kind en aan de samenwerking tussen ouders en opvoeders. Tussen januari 2021 en juni 2022 werd de relationele route in de praktijk getest binnen pleegzorg bij Jeugdformaat en bij gezinshuizen van het Leger des Heils.

Pleeg- en Gezinshuiszorg | 01-09-2022

Het verdiepen van bestaanservaringen bij maatschappelijk bevlogen vernieuwers

In een eerdere bijdrage aan dit tijdschrift betoogden de auteurs dat geestelijk verzorgers een rol zouden kunnen pakken in de begeleiding van maatschappelijk bevlogen vernieuwers. De ervaringen van transcendentie van deze groep vernieuwers worden in dit artikel verder verkend. Op basis van daarvan stellen de auteurs concrete zingevingsthema’s voor waarmee geestelijk verzorgers die begeleiding vorm kunnen geven.

Dienstbaar Organiseren | 01-09-2022

Ertoe doen

Deze integrale kennisagenda is voor de CHE-opleiding Sociale Studies een mijlpaal. Het is voor het eerst dat het onderzoek dat gedaan wordt binnen Sociale Studies aan elkaar is verbonden nadat vanaf het cursusjaar 2017-2018 steeds stappen zijn gezet om al het onderzoek onder te brengen in Professionele Leergemeenschappen (PLG’s). Het gaat om onderzoek van studenten van de voltijd en deeltijd bachelor Social Work, van de masters Contextuele Benadering en Speltherapie en van de lectoraten Professioneel Opvoeden, Informele Netwerken en Laatmoderniteit en Jeugd en Gezin. Een PLG is een groep van docenten, professionals en studenten die zin hebben om meerjarig samen te leren rondom vragen uit de praktijk. Hiervoor formuleren praktijk en onderwijs, onder begeleiding van een onderzoeker, samen thema’s die voor beide relevant zijn en waarop studenten jaarlijks onderzoek verrichten in het teken van hun afstuderen. De kennis die hiermee wordt ontwikkeld komt ten goede aan: 1) de vorming van de student tot professional 2) de ontwikkeling van het werkveld 3) het beroepsonderwijs en 4) de kennisbasis van de beroepen waar we voor opleiden. In deze kennisagenda worden vijf kennislijnen geïntroduceerd waarbinnen alle PLG’s van Sociale Studies zijn ondergebracht. Als bijlage is een overzicht toegevoegd waarin alle PLG’s met hun kennislijnen bij elkaar staan. Tenslotte is deze kennisagenda nadrukkelijk een levend document. PLG’s zullen komen en gaan. We willen daarin ontwikkelingen volgen en ook afgaan op de plekken waar vragen zijn en waar samenwerking ontstaat. De kennisagenda is dan ook nadrukkelijk een uitnodiging om aan te haken en om mee te doen.

Pleeg- en Gezinshuiszorg | 01-09-2022

Stikstof op je bord: een ongekende opgave

Aan de bak met stikstof: wat gaat er dan als communicatieadviseur door je heen? Rudi Buis van het ministerie van Landbouw, Wytze Sonnema van LTO Nederland en docent/ onderzoeker Korien van Vuuren delen hun professionele puzzels en passies. Met één gedeelde vraag: waar is het nieuwe verhaal?

Journalistiek & Communicatie | 01-09-2022

De Stadskerk Groningen. Groei die uitnodigt tot delen?!

Dit artikel is een reflectie op twee artikelen die ook bijgevoegd zijn: - ’Gods liefde ontvangen, beantwoorden, doorgeven’ De Stadskerk in Groningen, door Arjan Zantingh - Communities in de Stadskerk Groningen, door Hans Riphagen, Elisa Lingeman en Martijn van Geilswijk De Stadskerk in Groningen is een grote, vitale gemeente binnen de traditie van de Vrije Baptisten. Ze is sterk gegroeid in de afgelopen jaren, mede door kerkelijk grensverkeer. Een van haar voorgangers, Arjan Zantingh, schetst in het eerste artikel een beeld van de gemeente, haar kernwaarden, zoektochten en uitdagingen. In een tweede artikel schrijft Hans Riphagen, docent aan het Baptistenseminarie aan de VU, samen met twee van zijn studenten over de vorming van kleinere gemeenschappen binnen de gemeente in coronatijd. Hoe blijven mensen verbonden als de centrale vieringen wegvallen? In het slotartikel reflecteren Nadine van Hierden (PThU) en Sake Stoppels (CHE) op een aantal thema’s uit de beide eerdere artikelen. Ze hebben aandacht voor onder meer het kerkelijk grensverkeer en leiderschap. Ook pleiten ze voor de erkenning van de zuigelingendoop binnen de traditie van het Baptisme.

Zingeving in nieuwe geloofsgemeenschappen | 01-09-2022