Publicaties

Filters

534 resultaten gevonden

Theologie tegen verbubbeling

Als je in de samenleving om je heen kijkt, zie je dat mensen steeds meer in een eigen bubbel lijken te leven, samen met mensen met dezelfde overtuigingen en dezelfde maatschappelijke positie. Er is weinig contact met mensen uit andere bubbels. Er zijn wel allerlei meningen over elkaar en elkaars bubbel, met polarisatie en wantrouwen tot gevolg. Hoe verhouden kerken zich hiertoe? Hebben zij een passende reactie op het bestaan van die bubbels, op kloven en polarisatie? Bestaat er een theologie tegen verbubbeling? Op welke manieren is het evangelie goed nieuws in een verbubbelde samenleving? Hoe ziet dat er in de praktijk uit? In dit onderzoek worden antwoorden op deze vragen gezocht bij de Rooms-Katholieke lekengemeenschap van Sant’Egidio in Amsterdam. Uit het onderzoek komt een aantal inzichten naar voren die behulpzaam zijn voor kerken en andere missionaire initiatieven bij het doordenken en vormgeven van hun missie in een verbubbelde samenleving.

Zingeving in nieuwe geloofsgemeenschappen | 01-09-2022

Deel! Geloof in je werk

Vier jaar lang onderzochten de CHE, Woord en Daad en Lelie Zorggroep antwoorden op de vraag: Hoe verbind je geloof met professioneel handelen? De opbrengsten van dit onderzoek en deze samenwerking zijn samengevat in dit magazine. Het magazine bevat bijdragen van diverse auteurs.

Bezieling en Professionaliteit | 31-08-2022

Perceptions of employees with a low and medium level of education towards workplace health promotion programmes: a mixed-methods study

Background Understanding the perceptions of lower socioeconomic groups towards workplace health promotion is important because they are underrepresented in workplace health promotion activities and generally engage in unhealthier lifestyle behaviour than high SEP groups. This study aims to explore interest in workplace health promotion programmes (WHPPs) among employees with a low and medium level of education regarding participation and desired programme characteristics (i.e. the employer’s role, the source, the channel, the involvement of the social environment and conditions of participation). Methods A mixed-methods design was used, consisting of a questionnaire study (n = 475) and a sequential focus group study (n = 27) to enrich the questionnaire’s results. Multiple logistic regression analysis was performed to analyse the associations between subgroups (i.e. demographics, weight status) and interest in a WHPP. The focus group data were analysed deductively through thematic analysis, using MAXQDA 2018 for qualitative data analysis. Results The questionnaire study showed that 36.8% of respondents were interested in an employer-provided WHPP, while 45.1% expressed no interest. Regarding subgroup differences, respondents with a low level of education were less likely to express interest in a WHPP than those with a medium level of education (OR = .54, 95%, CI = .35–.85). No significant differences were found concerning gender, age and weight status. The overall themes discussed in the focus groups were similar to the questionnaires (i.e. the employer’s role, the source, the channel, the involvement of the social environment and conditions of participation). The qualitative data showed that participants’ perceptions were often related to their jobs and working conditions. Conclusions Employees with a medium level of education were more inclined to be interested in a WHPP than those with a low level of education. Focus groups suggested preferences varied depending on job type and related tasks. Recommendations are to allow WHPP design to adapt to this variation and facilitate flexible participation. Future research investigating employers’ perceptions of WHPPs is needed to enable a mutual understanding of an effective programme design, possibly contributing to sustainable WHPP implementation.

Leefstijl en Gezondheidsbevordering | 25-08-2022

Bouwstenen als kompas

In dit artikel wordt verslag gedaan van een onderzoek naar de opvattingen over praktijkgericht onderzoek van lectoren van de Christelijke Hogeschool Ede (CHE) die als gezamenlijk onderzoeksprofiel hebben gekozen voor de kracht van relaties. In focusgroepen met maximaal drie lectoren is besproken welk type relaties bestudeerd worden, met welke methoden van onderzoek wordt gewerkt en hoe relationeel de onderzoekers zelf te werk gaan. De uitkomsten van de focusgroepen zijn voorgelegd aan de directeur onderzoek en besproken met alle lectoren samen. Ook is internationale literatuur bestudeerd over de aard en kenmerken van praktijkgericht onderzoek. Dit heeft geleid tot een vijftal bouwstenen die samen de visie op CHE lectoraatsonderzoek vormen. Onderzoek aan de CHE is: gericht op het begrijpen van praktijken, vanuit een abductieve redeneerwijze, vanuit een relationele werkwijze, gericht op het verbeteren van praktijk en op leren en reflectie. Hiermee is taal ontstaan waarmee lectoren onderling in gesprek kunnen komen over de aard van hun onderzoek, elkaar waar nodig op blinde vlekken kunnen wijzen, maar waarmee zij vooral steeds terug kunnen keren naar de kern van hun werk . Het type gesprek dat in de ontwikkeling van praktijkgericht onderzoek aan hogescholen een nadrukkelijke plek verdient.

Pleeg- en Gezinshuiszorg | 22-08-2022

Sleutel voor aanpak knelpunten ligt in regio's

Voor de aanpak van onder andere de stikstofcrisis moet het kabinet de kennis en kunde in de regio's benutten. Waarom zitten die niet bij Remkes? Regio Foodvalley is er klaar voor.

Dienstbaar Organiseren | 17-08-2022

Tien deugden voor politiek en overheid

Boven de publieke zaak hangen donkere wolken. Onzekerheid en wantrouwen domineren in politiek, openbaar bestuur en samenleving. Een nieuwe bestuurscultuur lijkt moeilijk van de grond te komen, oude patronen blijken hardnekkig. Het dwingt tot bezinning op de fundamentele vraag: wat is goed bestuur? De deugdethiek biedt aanknopingspunten voor een weg vooruit. Deze morele traditie, die wortelt in de klassieke oudheid en het middeleeuwse christendom, bevat ook voor de huidige tijd belangrijke lessen. In deze publicatie worden tien deugden uitgediept en in actueel perspectief geplaatst. De meditaties zetten aan tot reflectie en dialoog.

Bezieling en Professionaliteit | 01-08-2022

Onderzoek naar de inzet van ervaringsdeskundige ouders als buddy’s in het onderwijs

Het lectoraat Informele netwerken en laatmoderniteit van de Christelijke Hogeschool Ede (CHE) deed onderzoek naar bestaande praktijken waarin ouders door ervaringsdeskundige ouders (ook wel buddy’s genoemd) worden ondersteund. Uit dit onderzoek blijkt de meerwaarde van een buddysysteem voor zowel ouders als voor het onderwijs. Een andere les is dat het buddysysteem zodanig moet worden opgezet dat 't het vertrouwen van het onderwijs krijgt en dat het dichtbij de ouders staat. Een buddy is er voor de ouders, maar moet helpen de lijn naar het onderwijs open te krijgen of open te houden.

Informele Netwerken en Laatmoderniteit | 05-07-2022

Systematic review of common and specific factors in play therapy for young people with intellectual disability

Background: The target group of this study concerns young people with a mild intellectual disability. The central research question is: What evidence can be found in the literature for common and specific factors for a play therapy intervention for young people with a mild intellectual disability struggling with aggression regulation. Method: The criteria used for selecting articles are presented according to the PRISMA, and the PRISMA guidelines for writing a review have been applied. Results: Common factors have been found in the literature that relate to the relationship between therapist and client and the therapeutic skills of the play therapist. Clues have also been found for specific factors of play therapy, such as the use of play as a language and a connection with the child's inner world. In addition, certain factors have been found that are specific to the target group of this article. The non-verbal element of play therapy is an active part of this.

Duurzame zorg | 22-06-2022