Filters
45 resultaten gevonden
Everyday co-parenting in a polymedia environment
In this paper we analyse “interconnected communication sequences” between Professional Foster Parents (PFPs) and Birth Parents (BPs) in family-style group care. Interconnected communication sequences are coherent sequences constructed by participants by use of multiple communication media. In family-style group care, children live with PFPs and regularly visit their BPs, which implies PFPs and BPs share the care for children. This co-parenting relationship is important in supporting the quality of contact between child and parents, which is essential for the child’s development and wellbeing. However, a harmonious co-parenting relationship is difficult to achieve and maintain. To gain more insight in the intricacies of the complex PFP-BP relationship, we examine unfolding PFP-BP contact. Specifically, we examine two cases of instant messaging followed by a telephone call between PFPs and BPs. Our analysis disentangles how through text messaging PFPs and BPs propose to call for a particular reason and plan a call at an appropriate moment for both parties, and how they re-establish mutual availability in the call opening and collaboratively re-invoke the reason for calling. The negotiation of when to talk about what and how proves to be infused with relationship work and thereby instantiates some of the sensitivities of “co-parenting” in family-style group care. With our empirical analysis of everyday interconnected polymedia communication in different modalities (instant messaging and telephone interaction) in family-style group care, we aim to contribute to knowledge of interactional practices in the field of social work.
Pleeg- en Gezinshuiszorg | 06-03-2025Via de Relationele Route onderweg
Het begeleiden van de samenwerking tussen ouders en pleeg- en gezinshuisouders is voor pleegzorgwerkers geen weg van A naar B, maar vraagt altijd om maatwerk. In de implementatie van de Relationele Route binnen de pleegzorgpraktijk identificeerden we een aantal spanningsvelden in deze samenwerking. Spanningsvelden wijzen op de gegevenheid van verschillende perspectieven waar de pleegzorgwerker haar of zijn weg in moet vinden. Dit artikel kan gelezen worden als een vervolg op de vorige publicatie over de Relationele Route: https://bijons.denvp.nl/bij-ons-september-2022/relationele-route?
Pleeg- en Gezinshuiszorg | 06-01-2024‘Ik ben niet iemand die dat zou vragen, nee’
In Nederland verblijven ruim 18000 jongeren in voorzieningen voor vrijwillige residentiële jeugdhulp. Uit eerder onderzoek blijkt dat meerdere van deze jongeren bij tegenslag en verdriet een hulpbron vinden in een religieuze of spirituele overtuiging, maar dat hiervoor in mentorgesprekken nauwelijks aandacht is. In deze bijdrage wordt verslag gedaan van een onderzoek naar de wijze waarop pedagogisch medewerkers met adolescenten binnen de residentiële jeugdhulp afstemmen op de mogelijkheid dat religie of spiritualiteit in hun leven een rol speelt. Het betreft een kwalitatief onderzoek op grond van half open interviews in vier instellingen voor residentiële jeugdhulp in verschillende delen van het land. Er zijn in totaal eenentwintig pedagogisch medewerkers en dertien jongeren geïnterviewd. De conclusie van dit onderzoek is dat de levensbeschouwing van de pedagogisch medewerker (diens persoonlijke visie op de betekenis en waarde van het leven) bepalend is voor de vraag of en hoe de religie of spiritualiteit van de jongere ter sprake komt. Er is sprake is van beperkte levensbeschouwelijke sensitiviteit bij pedagogisch medewerkers. Daarnaast hebben pedagogisch medewerkers én jongeren geen eenduidig beeld van de aard en het doel van mentorgesprekken. De aanbevelingen richten zich op bezinning op de aard van mentorschap en het bevorderen van levensbeschouwelijke sensitiviteit bij pedagogisch medewerkers.
Pleeg- en Gezinshuiszorg |‘Of course you will succeed warrior’
Good collaboration between professional foster parents (PFPs) and birth parents (BPs) is of great importance for the well-being of out-of-home placed youngsters in family-style group care. Previous studies have shown that WhatsApp has become an important medium in the professional communication between professional foster parents and birth parents as it offers the possibility to send movies and photos in addition to text. This research has identified two ways in which professional foster parents are closing WhatsApp conversations in a sensitive manner. Professional foster parents are setting boundaries by encouraging and making a reference to the future, often accompanied by emoji: (1) Encouragements are apparent in expressions that compliment, comfort and invite to ‘let it go’. (2) Professional foster parents make reference to the future in a wish, proposal or promise. Furthermore, the asymmetrical nature of the relationship becomes clear in the coaching role adopted by professional foster parents, and the observation that solely professional foster parents at times remain silent or do not respond in closing interactions. In short, sensitive boundary setting in closing sequences demonstrates how the institutional character of the relationship is embodied in the WhatsApp communication between professional foster parents and birth parents.
Pleeg- en Gezinshuiszorg | 12-01-2023“Shared care” through instant messaging updates in youth care; an interaction analysis (Post-print)
In this paper we present an analysis of WhatsApp interactions in youth care. In family-style group care young people temporarily live in the family of professional foster parents (PFP), while they regularly visit their birth parents (BPs). Our data consist of instant messaging conversations between 11 pairs of PFPs and BPs during two months. Using Conversation Analysis (CA), we focused on the social interaction between BPs and PFPs, achieved in and through multi-modally constructed sequences of updates - responses. Updates are used by BPs in the context of the transfer from the child from/to the PFP to display responsibility towards the PFP and for the child. Also, PFPs use updates to provide BPs quasi primary access to the experiences of the child, centrally by sending images. Across these functions, we observe specific social actions of BPs and PFPs; while BPs work to display responsibility, PFPs subtly empower BPs as parents.
Pleeg- en Gezinshuiszorg |Constructing Parental Team Spirit
In a micro-analysis of two cases from the Netherlands, Instant Messaging conversations between birth parents and professional foster parents were studied. The study reveals there are three types of activity in Instant Messaging: aligning dialogues, exhchange of information, and relationship building. Aligning dialogues are the most common. These are aimed at coordinating (daily) matters around the youngster’s situation. Following aligning initiations, the conversations may change into the two other activity types: (background) exchange of information and relationship building. extenuating educational access challenges a specific foster youth and her advocate experienced as result of the COVID-19 pandemic and school closures.
Pleeg- en Gezinshuiszorg |Betere samenwerking tussen ouders en opvoeders door ‘relationele route’
Een goede relatie en goede samenwerking tussen ouders en pleeg- en gezinshuisouders is goed voor de ontwikkeling van een pleegkind. Want ook na een uithuisplaatsing spelen ouders een onmisbare rol in het leven van hun kind. Maar samenwerken is soms ingewikkeld en de rol die ouders hebben in het leven van hun kind wordt vaak niet erkend. Sinds 2014 doet het lectoraat Jeugd en Gezin van de Christelijke Hogeschool Ede onderzoek naar samenwerkingsrelaties tussen opvoeders en ouders. Ze ontwikkelden de methodiek ‘de relationele route tot gedeeld opvoederschap’. Daarmee wordt actief gewerkt aan het behouden van de plek van ouders in het leven en de opvoeding van een kind en aan de samenwerking tussen ouders en opvoeders. Tussen januari 2021 en juni 2022 werd de relationele route in de praktijk getest binnen pleegzorg bij Jeugdformaat en bij gezinshuizen van het Leger des Heils.
Pleeg- en Gezinshuiszorg | 09-01-2022Ertoe doen
Deze integrale kennisagenda is voor de CHE-opleiding Sociale Studies een mijlpaal. Het is voor het eerst dat het onderzoek dat gedaan wordt binnen Sociale Studies aan elkaar is verbonden nadat vanaf het cursusjaar 2017-2018 steeds stappen zijn gezet om al het onderzoek onder te brengen in Professionele Leergemeenschappen (PLG’s). Het gaat om onderzoek van studenten van de voltijd en deeltijd bachelor Social Work, van de masters Contextuele Benadering en Speltherapie en van de lectoraten Professioneel Opvoeden, Informele Netwerken en Laatmoderniteit en Jeugd en Gezin. Een PLG is een groep van docenten, professionals en studenten die zin hebben om meerjarig samen te leren rondom vragen uit de praktijk. Hiervoor formuleren praktijk en onderwijs, onder begeleiding van een onderzoeker, samen thema’s die voor beide relevant zijn en waarop studenten jaarlijks onderzoek verrichten in het teken van hun afstuderen. De kennis die hiermee wordt ontwikkeld komt ten goede aan: 1) de vorming van de student tot professional 2) de ontwikkeling van het werkveld 3) het beroepsonderwijs en 4) de kennisbasis van de beroepen waar we voor opleiden. In deze kennisagenda worden vijf kennislijnen geïntroduceerd waarbinnen alle PLG’s van Sociale Studies zijn ondergebracht. Als bijlage is een overzicht toegevoegd waarin alle PLG’s met hun kennislijnen bij elkaar staan. Tenslotte is deze kennisagenda nadrukkelijk een levend document. PLG’s zullen komen en gaan. We willen daarin ontwikkelingen volgen en ook afgaan op de plekken waar vragen zijn en waar samenwerking ontstaat. De kennisagenda is dan ook nadrukkelijk een uitnodiging om aan te haken en om mee te doen.
Pleeg- en Gezinshuiszorg | 09-01-2022