Filters
60 resultaten gevonden
Spreken, luisteren, handelen
De laatste paar jaar richt ik me als lector journalistiek en communicatie vooral op organisatieverhalen. Welk verhaal vertellen organisaties over zichzelf en welk gereedschap kun je ontwikkelen om ervoor te zorgen dat de verhalen die verteld worden ook deugen en deugd doen? Door deze vraag steeds te stellen, probeer ik een brug te slaan tussen filosofie en communicatie. Beide vakgebieden houden zich immers – zij het op een andere manier – bezig met zingeving. ‘Waartoe zijt gij op aarde?’ is de eerste vraag die ze allebei stellen. Dit levert me veel op. Inzichten uit actieonderzoek en communicatiewetenschap helpen me om de aanpak die ik tot nu had ontwikkeld beter methodisch te doordenken en uit te bouwen. Maar ik stuit ook op barrières, in mijzelf, en in de benadering die ik gekozen heb. Barrières die uitdagen om opnieuw te doordenken wat ik aan het doen ben.
Journalistiek & Communicatie | 09-01-2019Corporate Communication
In September 2015, it appeared that the Volkswagen Group had circumvented the rules for testing diesel car exhaust gases. Although the organization presents itself as eco-friendly, it used a “default device” for diesel cars to produce less CO2 during test situations. Due to this kind of scandal, corporate communication is often associated with greenwashing and the manipulation of minds. Using the normative practice approach, the authors introduce some basic distinctions that may help to come to a better understanding of what the specific duty and responsibility of communication professionals is. They argue that corporate communication stands or falls with public trust. Building confidence and public legitimation is the main task of communication professionals. Although communication is about the construction of a communal world, that does not mean that framing and strategic reasoning are not important. In order to bring in a legitimate point of view, one has to present this point of view in an impactful way. Communication professionals have to balance between the interests of the organization and the requirements of public legitimation. They also have to make convincingly clear how their personal biography and the narrative of the organization are interrelated.
Journalistiek & Communicatie | 04-01-2019Zonder pijn gaat het niet
De wereld is niet perfect. We weten het allemaal. Als mensen lopen we dikwijls tegen onze grenzen aan. Toch schemert daarvan maar weinig door in de verhalen die bedrijven, organisaties en politiek leiders ons vertellen. Ze spiegelen ons een werkelijkheid voor waarin we zelf niet hoeven te veranderen of waarin het ongemak van beperkte duur is.
Journalistiek & Communicatie | 04-01-2019Pierre Bourdieu. Een theorie over praktijken
In wetenschappelijk onderzoek wordt veel aandacht besteed aan professionele praktijken. Een van de eerste auteurs die het praktijkbegrip introduceerde in de sociale wetenschappen is Pierre Bourdieu. Aan de hand van zijn boek Le sens pratique wordt onderzocht wat we van zijn denken kunnen leren. In de praktijktheorie van Bourdieu spelen de concepten habitus, symbolisch kapitaal en veld een belangrijk rol. Het gebruik van deze begrippen is op zich al winst als het gaat om de doordenking van professionele praktijken. Dat is echter slechts een deel van het verhaal. Bourdieu bepaalt ons als geen ander bij de kloof die er tussen theorie en praktijk bestaat. Bovendien heeft hij een scherpe blik voor de ideologische strijd die er binnen professionele praktijken gevoerd wordt. Hij levert daarmee een heel eigen bijdrage aan het debat over normativiteit en zingeving binnen professionele praktijken.
Journalistiek & Communicatie | 10-01-2018Publieke omroep moet diverser
In het debat over de publieke omroep gaat het om meer dan een paar programma’s of zenders meer of minder. Kernvraag is: wat voor land willen we zijn.
Journalistiek & Communicatie |De gelaagde waarheid van de journalistiek
De recente discussie over nepnieuws en filterbubbels laat zien dat we journalisten hard nodig hebben. Een samenleving kan niet zonder instanties die aan waarheidsvinding doen. Waarheidsvinding is meer dan recht doen aan de feiten of controleur zijn van de macht.
Journalistiek & Communicatie |Theorizing government communication with regard to the Dutch nature policy
The implementation of a National Ecological Network poses a significant challenge to the Dutch government. The establishment of this ecological network has led to conflicts among various interest groups in the public sphere, each of which defends its own interests. In this struggle for recognition communication fulfils an important role. This article contends that the discourse about nature is driven by deep frames, is comprised of values and is rooted in world-views. The insight that worldviews play a role elucidates the various positions in the debate and shows normative dimensions in communication. This article argues that the network society, more than ever, requires the government to be explicit about its normative choices.
Journalistiek & Communicatie |Lessons Learned
Jobs of communication professionals are closely linked to transformations in society and therefore the role of these professionals is changing rapidly. Communication students must be prepared for the new demands put on communication professionals in the field. In Ede, a new curriculum in communication was launched in order to enable students to become relevant partners in dialog with society. We can identify three areas in the new curriculum where fundamental transitions have been made, in order to meet the expectations of a profession in transition: 1. Decentralization. In order to create an agile educational environment, we choose flatter structures and more autonomy for development teams (including budgets). Creating educational ownership improved knowledge sharing and idea generation among lecturers. 2. An agile curriculum. We renewed the content of the curriculum and added subjects as online reputation management, web care, training skills, and advanced listening. What’s more: from now on we invest to improve the curriculum every year, in cooperation with stakeholders. Students participate in focus groups about the curriculum and partners in the field are invited as cocreators. 3. The role of lecturers. The ongoing development of the profession has huge implications for the role of the teaching staff. The lecturer used to be the expert. He shared his knowledge with the newcomers, the students. Nowadays lecturers only add value if they continuously gain experience from practice. Therefore, we encourage teachers and students to learn together with partners in the communication field. Published in: Yearbook 2016, first edition 2017, Emerald Publishing Limited: Advances in Public Relations and Communication Management - Volume 2 - How Strategic Communication Shapes Value and Innovation in Society Emerald Publishing Limited: Volume 2, 91-103, 2017 / ISSN: 2398-3914/doi:10.1108/S2398-39142017000000200 Copyright: 2017 by Emerald Publishing Limited / All rights of reproduction in any form reserved
Journalistiek & Communicatie |