Zoeken

Filters

1005 resultaten gevonden

Een forum waarop het levensbeschouwelijk argument telt : over christelijke organisaties in een geseculariseerde samenleving

In veel analyses wordt ‘secularisatie’ over opgevat als een lineair proces waarmee de samenleving zich sinds de Verlichting losmaakt van de druk van de kerk. De verwachting is dan dat dit proces zich geleidelijk zal doorzetten om uiteindelijk te leiden tot het verdwijnen van het christendom uit de samenleving. Hoewel een dergelijke voorstelling van zaken verleidelijk is door haar eenvoud, maakt nadere beschouwing duidelijk dat er meer aan de hand is. Bestudering van de wijze waarop in het verleden door onder anderen Groen van Prinsterer en Kuyper antwoord werd gegeven de secularisatie van hùn tijd maakt duidelijk dat het proces complexer in elkaar zit dan op het eerste gezicht lijkt.

Publicatie | 16-06-2025

De HBO-theoloog in beeld

In 2006 en 2007 is door alle hbo-theologie instellingen een grootschalig onderzoek gedaan naar de afgestudeerden van de afgelopen 3 jaargangen. Dit onderzoek, het eerste in zijn soort, levert tal van gegevens over loopbaanperspectief, werkbeleving, spiritualiteit en nascholingsbehoefte van afgestudeerde hbo-theologen. De lezing geeft een samenvatting van het onderzoek en levert ideeën voor de verbetering van de positie van de hbo-theoloog.

Publicatie | 16-06-2025

Rekenen: op tablet of papier?

Tablets lijken de nieuwe hype in het basisonderwijs. Ze bieden nieuwe mogelijkheden: met adaptieve programma’s kunnen leerlingen op hun eigen niveau werken en zien ze direct of hun antwoorden goed zijn. Aan de hand van de resultaten kunnen programma’s de moeilijkheidsgraad van de vervolgopgaven bepalen. Ook kunnen leerlingen vaak zelf kiezen waaraan ze willen werken, wat motiverend is. Leerkrachten krijgen tegelijkertijd resultaatoverzichten om eventueel direct hulp op maat te bieden. Vaak scheelt werken met tablets de leerkrachten bovendien tijd, omdat het programma een groot deel van de opgaven nakijkt. Tijd die leerkrachten bijvoorbeeld kunnen gebruiken voor het analyseren van resultaten of het voorbereiden van gerichte ondersteuning. Ondanks al die voordelen, rest er nog een vraag: leidt gebruik van tablets ook daadwerkelijk tot betere leerresultaten?

Publicatie | 16-06-2025

David Kolb: manieren van leren in verschillende discipline

Hoewel er wegens psychometrische bezwaren academische kritiek is op de Kolbtest zijn de ideeën die eraan ten grondslag liggen nog alleszins actueel. In deze bijdrage worden die achterliggende ideeën besproken.

Publicatie | 16-06-2025

Between losing cultural identity and expressing current culture

For centuries the Netherlands had struggled against water. After years of struggle the Netherlands had turned from a swampy and unstable river delta into an orderly country with a strong agricultural image. Since 1990, however, the Netherlands are no longer primarily known as the country that reclaimed land from water, but as a country that allows water to come in once again for nature development reasons. Tiengemeten is one of the largest nature development projects in the Netherlands. Influenced by European and national governmental policy, this former agricultural island has been transformed into a nature island. This development can only be understood if we consider the current culture of authenticity. In this article I will argue that Tiengemeten is an expression of this culture of authenticity and that this affects the communication about Tiengemeten. Based on the case of Tiengemeten I assume that communication is culturally bound or embedded.

Publicatie | 16-06-2025

Gezin in beeld : Het getekend of verwoord gezin door jongere, is aanleiding tot gesprek over de toekomst

Als eerste beschrijven we het ontwikkelingsniveau van jongeren op muzisch gebied. Daarna wordt er een vergelijking gedaan tussen jongeren mét en jongeren zonder licht verstandelijke beperking. Tot slot gaan we inhoudelijk in op de tekeningen die deze jongeren gemaakt hebben en stellen we de vraag wat jongeren kunnen bedoelen met wat ze uitbeelden. Muzische middelen kunnen worden ingezet in alle vormen van hulpverlening. Door middel van een muzische activiteit kunnen cliënten vaak makkelijker hun gevoelens uiten en kan dit bespreekbaar worden gemaakt. Daarnaast leert een cliënt met een muzisch middel na te denken over belangrijke dingen uit het leven, waardoor het zelfinzicht vergroot kan worden. Muzische activiteiten zijn in het Social Work dan ook geen doel, maar een waardevol middel - als ze tenminste op een methodische manier worden ingezet: in aansluiting op de problematiek en de belangstelling van de groep.

Publicatie | 16-06-2025

Aanpakken en loslaten : Over doelgerichtheid en ontvankelijkheid in de zelfsturing

In dit artikel wordt de spanningsvolle verhouding onderzocht tussen doelgerichte actie en ontvankelijk ervaren bij het omgaan met vragen op de levensweg. Aanpakken en loslaten lijken onverenigbare bestaansmodi, die teruggaan op fundamenteel tegengestelde stromingen in de wetenschap in het algemeen en in de psychologie in het bijzonder. In de benaderingswijze van het ontwikkelingsgericht coachen wordt een aangrijpingspunt gevonden om het begrip ´zelfsturing´ zodanig te herdefiniëren, dat het aanpakken en het loslaten beide voluit gehonoreerd worden en elkaar veronderstellen in de spanningsvolle twee-eenheid van het werken aan het project en het ontwikkelen van de identiteit. Dit wordt geïllustreerd met Tolstoj´s verhaal Vader Sergej, die zijn levensdoel pas blijkt te bereiken als hij het onvermijdelijk moet loslaten.

Publicatie | 16-06-2025

Naar een nieuw beschavingsoffensief : Over het begrip ‘vrijheid’ in het pedagogisch denken.

Het thema "vrijheid, een vervloekte zegen" lijkt pedagogen op het lijf geschreven. Zo lang als de pedagogiek bestaat worstelt ze met de spanning tussen grenzen stellen en vrijheid bieden. In de samenleving van vandaag lijkt de vrijheid een probleem geworden. De politiek wijst dan al snel naar opvoeders en pedagogen: zij moeten kinderen weer leren waar de grenzen liggen. Zij moeten kinderen normen en waarden bijbrengen, nieuwe deugdzaamheid, om de vrijheid in te dammen en uitwassen te voorkomen. Een nieuw beschavingsoffensief. Het is echter de vraag of opvoeders en pedagogen zich daarvoor moeten lenen. Is het terecht dat de overheid deze grote verantwoording bij hen neerlegt? Of moeten we ons maar liever niet voor het karretje van een nieuwe moraal laten spannen. Tegen de achtergrond van de traditie van het christen-pedagogisch denken wordt nagegaan in hoeverre het hedendaagse beschavingsoffensief opvoeders en pedagogen past.

Publicatie | 16-06-2025