Zoeken

Filters

1002 resultaten gevonden

Het vinden, spreken over en vormgeven van waardengedreven lCT, op zoek naar een gemeenschappelijke taal in zorg en onderwijs

Er zijn opvallende overeenkomsten in mensgerichte domeinen zoals zorg en onderwijs als we kijken naar de manier waarop over ICT wordt gesproken. ICT wordt in deze domeinen vaak als beperkend of niet toereikend ervaren om de beoogde doelstellingen te bereiken, laat staan dat de betrokken informatiesystemen in lijn zijn met de onderliggende kernwaarden van de organisatie. Hoe komen we uit deze impasse? En hoe verhouden deze ontwikkelingen zich tot ontwikkelingen binnen het domein van ICT zelf waarin ook steeds vaker begrippen als 'waardegedreven' en 'mensgericht' gebezigd worden? In dit hoofdstuk werk ik een drietal handreikingen uit die in de literatuur worden gedaan voor het vormgeven van een dergelijke gemeenschappelijke, waardegedreven taal waarmee de informatieprofessional samen met mensen uit andere disciplines kan nadenken en communiceren over mens technologievraagstukken. Ik werk de laatste handreiking uit voor de context van het gebruik van virtual reality (VR) in het onderwijs en sluit af met enkele conclusies.

Publicatie | 08-09-2025

Relationele professionaliteit

De kracht van relaties. Onder deze slogan doen lectoraten aan de CHE praktijkgericht onderzoek. Met alle lectoraten zijn in de winter van 2022-2023 interviews gehouden, gericht op conceptuele verdieping en het ontdekken van dwarsverbanden en lectoraatoverstijgende deelthema’s rond de kracht van relaties. Aan die interviews is dit verslag gewijd. In wat volgt worden de centrale bevindingen uit de interviews gepresenteerd. De focus ligt daarbij op het identificeren van thema’s in kennisontwikkeling rond de kracht van relaties. De geïdentificeerde thema’s worden niet uitvoerig uitgediept en leiden ook niet tot afgeronde inzichten. In dit stadium staat het in kaart brengen van thema’s die opkomen vanuit de onderzoekspraktijk centraal. Een methodologische verantwoording is achter in dit verslag te vinden. Na een recapitulatie van eerdere publicaties over de kracht van relaties worden de volgende thema’s uitgelicht: associaties bij de notie ‘relationele professionaliteit’, voorwaarden voor goede relaties, de morele en existentiële aspecten van relationeel werken en de destructieve kracht van relaties.

Publicatie | 08-09-2025

Betrokken journalistiek

Betrokken journalistiek is een correctie op de objectieve school, zonder die te willen vervangen. De verdiensten van de objectieve methode – verificatie, meerdere bronnen, wederhoor en alle journalistieke deugden – staan recht overeind. Tegelijk richten betrokken journalisten zich op meer dan enkel ‘de markt’, en alle distantie en vervreemding die daarmee gepaard gaat. Betrokken journalisten zijn openlijk waardengedreven, gericht op mensen en dus subjectief. Een betrokken journalist is nooit neutraal, maar bekent kleur, inclusief overtuigingen en levensbeschouwingen, en is empathisch, vanuit een persoonlijke betrokkenheid op het onderwerp. Betrokken journalisten verslaan ook geen object, een voorwerp van hun nieuwsgierigheid, maar een subject, mensen van vlees en bloed. Waarheidsvinding blijft het grote gebod, maar mensen recht doen is voor betrokken journalisten precies even belangrijk. Ten slotte zien ze hun publiek als meer dan enkel nieuwsconsumenten. Betrokken journalisten onderhouden een permanente, wederkerige relatie en zijn transparant in hun verantwoording. Aan de bundel werkten 26 meer en minder bekende auteurs mee uit alle geledingen van journalistiek en academie. Wat hun essays gemeen hebben, is een persoonlijke invalshoek. Nooit eerder werden zoveel ervaringen vanuit zoveel verschillende perspectieven gedeeld.

Publicatie | 04-09-2025

Digitale zorg in de jeugdgezondheidszorg: ontwikkeling en haalbaarheid van een zorgpad met e-consulten

Inleiding: De JGZ nodigt op specifieke leeftijden alle ouders uit voor fysieke consulten om de ontwikkeling van het kind te volgen. Na validering van de Structured Problem Analysis of Raising Kids (SPARK) ontstond de mogelijkheid om de zorg te differentiëren op basis van de verschillende behoeften van gezinnen. Methode: Dit onderzoek startte met de ontwikkeling van een zorgpad met e-consulten voor peuters met laag risico. Na implementatie werden gezondheid en ontwikkeling van het kind gevolgd via door ouders ingevulde vragenlijsten. Ter evaluatie werd een consult op de leeftijd van 30 maanden uitgevoerd en werden gebruikerservaringen van ouders en jeugdverpleegkundigen uitgevraagd. Resultaten: Het bleek in de dagelijkse praktijk haalbaar om ouders en kinderen met een laag risico op opvoedings- en ontwikkelingsproblemen e-consulten aan te bieden, die hen ondersteunen. Binnen de projectduur zijn 106 e-consulten op 24 maanden, 81 op 30 maanden en 59 op 36 maanden uitgevoerd. Ouders waren zeer tevreden over de e-consulten, in tegenstelling tot jeugdverpleegkundigen. Beschouwing: Dit onderzoek liet veelbelovende mogelijkheden zien voor digitale zorg in de JGZ. Het perspectief van ouders motiveerde jeugdverpleegkundigen om door te gaan met e-consulten. Door te beginnen met een digitaal aanbod voor ouders en kinderen met laag risico, kan tijd vrijkomen om in te zetten voor ouders en kinderen met meer zorgbehoeften en hoger risico. Vervolgonderzoek naar de effectiviteit van e-consulten ten opzichte van fysieke consulten volgt. E-health; ouderschap; gezondheid van kinderen; ouderperspectief; relatie verpleegkundige-gezin

Publicatie | 11-09-2025

Multicultural teaching competences of preservice teachers in the Netherlands: the role of previous and current interethnic contact

Universities offering teacher training programmes have been criticized for decades for failing to provide preservice teachers with sufficient training in multicultural teaching competences. To develop these competencies, universities are now advised to provide programs that facilitate interethnic contact between preservice teachers and pupils during internships or community-based exposure. Based on the literature, it was hypothesized that contact experiences should occur both within and beyond school settings and should extend over a prolonged period of time. This study aims to reveal the potential role of different types of interethnic contact for multicultural teaching competences among second-year preservice teachers using a repeated measures design. The findings show the crucial role of previous interethnic contact in the neighbourhood over an extended period of time on the perceived quality of multicultural teaching competences of preservice teachers.

Publicatie | 11-09-2025

Dietrich von Hildebrand als inspiratiebron voor professionele bezinning

Dit hoofdstuk wil de bezinning op mensbeelden in beleid verdiepen. Daarbij vraag ik in het bijzonder aandacht voor de mensbeelden van professionals in de uitvoering van beleid. Eerst schets ik wat er op het spel staat bij mensbeelden in beleid en uitvoering. Vervolgens betoog ik dat bezinning op mensbeelden onderdeel van professionalisering moet zijn. Daarna verken ik welke bijdrage het personalisme van Dietrich von Hildebrand aan die bezinning kan leveren. Uiteindelijk draait het bij mensbeelden in beleid om menselijke waardigheid en precies daarop is het personalisme van Von Hildebrand gericht.

Publicatie | 09-09-2025

Epiloog NL

Nawoord van de redacteuren bij de diverse artikelen in het tijdschrift 'Beleid en Maatschappij' n.a.v. het verschijnen van het WRR-rapport 'Grip. Het maatschappelijk belang van persoonlijke controle' van november 2024

Publicatie | 04-09-2025

Reflecties op het WRR-rapport Grip

Daags na de Tweede Kamerverkiezingen van november 2023 publiceerde de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) een nieuw rapport met de titel Grip. Het maatschappelijk belang van persoonlijke controle. Ook de WRR constateert dat veel burgers te maken hebben met allerlei onzekerheden. Het gaat dan vooral om zekerheid met betrekking tot de maatschappelijke omgeving van mensen. Daarbij maakt de raad onderscheid tussen feitelijke onzekerheid en gevoelens van onzekerheid. De overheid moet bij het maken en uitvoeren van beleid meer inzetten op het vergroten van de grip van burgers. Burgers moeten zoveel mogelijk kunnen beschikken over de middelen, mogelijkheden en rechten om hun levensdoelen te kunnen realiseren. Wanneer mensen onvoldoende grip op hun leven ervaren, kan dat leiden tot meer gezondheidsproblemen, eerder overlijden, meer maatschappelijk onbehagen, en mogelijk zelfs complotdenken. In dit nummer van 'Beleid en Maatschappij' reflecteren diverse auteurs op de inhoud.

Publicatie | 02-07-2025