Filters
47 resultaten gevonden
Dilemma’s rond langer thuiswonen van ouderen
De Nederlandse overheid ontwikkelde beleid om bij de verwachte bevolkingsopbouw in 2040 – met een relatief groot aantal oudere ouderen - de beperkt beschikbare professionele zorg zo efficiënt mogelijk, toegankelijk, betaalbaar en van hoge kwaliteit te houden. Ouderen wonen daarom langer thuis, zijn zelfredzaam en zorgen voor elkaar. Dit maakbaarheidsdenken vraagt om reflectie op normatieve en existentiële dimensies om te komen tot een betekenisvolle transformatie die ‘deugt en deugd doet’. Recent overheidsbeleid over langer thuiswonen van ouderen is in kaart gebracht en hoe adviesraden rondom politiek en openbaar bestuur dit beleidsvraagstuk duiden. Onderzoekers verkenden waarden en normen in reflectieve dialogen met ouderen, beleidsmakers, zorgprofessionals en opleiders. Een aantal dilemma’s rond dit beleid zijn geconstateerd: het beleid gaat uit van maakbaarheid en energieke ouderen, het beheersingsvraagstuk is enorm, de beleidskaders knellen voor professionals en ouderen hebben nauwelijks stem. De slotbeschouwing roept op om in beleid en professioneel handelen deze ambivalentie een plek te geven.
Bezieling en Professionaliteit | 01-10-2025Relationele professionaliteit
De kracht van relaties. Onder deze slogan doen lectoraten aan de CHE praktijkgericht onderzoek. Met alle lectoraten zijn in de winter van 2022-2023 interviews gehouden, gericht op conceptuele verdieping en het ontdekken van dwarsverbanden en lectoraatoverstijgende deelthema’s rond de kracht van relaties. Aan die interviews is dit verslag gewijd. In wat volgt worden de centrale bevindingen uit de interviews gepresenteerd. De focus ligt daarbij op het identificeren van thema’s in kennisontwikkeling rond de kracht van relaties. De geïdentificeerde thema’s worden niet uitvoerig uitgediept en leiden ook niet tot afgeronde inzichten. In dit stadium staat het in kaart brengen van thema’s die opkomen vanuit de onderzoekspraktijk centraal. Een methodologische verantwoording is achter in dit verslag te vinden. Na een recapitulatie van eerdere publicaties over de kracht van relaties worden de volgende thema’s uitgelicht: associaties bij de notie ‘relationele professionaliteit’, voorwaarden voor goede relaties, de morele en existentiële aspecten van relationeel werken en de destructieve kracht van relaties.
Bezieling en Professionaliteit | 01-09-2025Dietrich von Hildebrand als inspiratiebron voor professionele bezinning
Dit hoofdstuk wil de bezinning op mensbeelden in beleid verdiepen. Daarbij vraag ik in het bijzonder aandacht voor de mensbeelden van professionals in de uitvoering van beleid. Eerst schets ik wat er op het spel staat bij mensbeelden in beleid en uitvoering. Vervolgens betoog ik dat bezinning op mensbeelden onderdeel van professionalisering moet zijn. Daarna verken ik welke bijdrage het personalisme van Dietrich von Hildebrand aan die bezinning kan leveren. Uiteindelijk draait het bij mensbeelden in beleid om menselijke waardigheid en precies daarop is het personalisme van Von Hildebrand gericht.
Bezieling en Professionaliteit | 01-09-2025Heilige tijden
‘Time is lacking a rhythm that would provide order, and thus it falls out of step. (…) Life is no longer embedded in any ordering structures or coordinates that would found duration.’ Met deze dramatische typering opent de Duits-Koreaanse filosoof Byung-Chul Han zijn essay The Scent of Time. De laatmoderne samenleving lijdt volgens hem aan ‘dyschronity’, een verlies aan tijdsbesef. Daarbij bedoelt hij natuurlijk niet dat we niet langer weten hoe laat het, maar dat ons tijdbegrip niet langer is verbonden met een betekenisvol verhaal. Ons tijdbegrip is uiteengevallen in minuscule eenheden waartussen geen samenhang meer wordt ervaren. In een samenleving die leeft ‘na de dood van God’, schrijft hij verwijzend naar Friedrich Nietzsche, is de ervaring van betekenisvolle tijd een probleem geworden. Tijd kent geen richting meer, heeft geen vaststaand doel en ritme meer. Daarvoor in de plaats razen wij zonder doel door het leven. We rennen eindeloos rond, zijn rusteloos actief en voelen ons voortdurend opgejaagd, zonder diepe voldoening te ervaren of iets tot voltooiing laten komen.
Bezieling en Professionaliteit | 01-07-2025Tegendraads denken over prestaties in het onderwijs
Wat is er aan de hand als er zoveel problemen met prestaties zijn in het onderwijs? Dit is de inleiding van een bundel waarin fundamentele reflectie wordt beoefend. We leven in een meritocratische samenleving. Dit meritocratisch ideaal werkt als een stille ideologie door in het onderwijs(beleid). Dit hoofdstuk betoogt dat radicale bezinning op deze ideologie in het onderwijs en vooral nieuwe ‘verbeeldingskracht’ over onderwijs voorbij dat meritocratisch ideaal nodig is.
Bezieling en Professionaliteit | 10-04-2025Zachter, minder, trager, zwakker
Het Trimbosrapport uit 2023 met de veelzeggende titel Harder, better, faster, stronger? agendeert de rol van onzekerheid in relatie tot prestatiedruk. De onderzoekers signaleren een ‘opeenstapeling van onzekerheden’ waar studenten onder lijden. Centrale vraag in dit hoofdstuk is daarom: hoe kan het hoger onderwijs reageren op de noodkreet die uit het Trimbosrapport klinkt en studenten beter leren omgaan met onzekerheid? Allereerst wordt geconstateerd dat meritocratie mede debet is aan onzekerheid en bovendien op een technocratische wijze kijkt naar de bestrijding daarvan. Vervolgens wordt betoogd dat het meritocratische denken door zijn technocratische karakter niet in staat is om de problematiek van onzekerheid te adequaat adresseren. Meritocratie miskent te veel het existentiële karakter ervan. Die dimensie ontbreekt ook in het Trimbosrapport, waardoor de repertoires die de onderzoekers aanreiken, tekortschieten. Daarom bepleiten de auteurs een perspectiefwisseling, waarbij aanknopingspunten worden gezien in aandacht voor de levensbeschouwelijke dimensie in het onderwijs voor een betere omgang met onzekerheid. Uitgewerkt wordt hoe het hoger onderwijs existentiële kwesties een plek kan geven in het curriculum, welke pedagogische kwaliteiten docenten daarvoor nodig hebben en welke eisen dit aan de schoolomgeving stelt.
Bezieling en Professionaliteit | 10-04-2025Epiloog: Bouwstenen voor de transformatie van onderwijs en samenleving
Onderwijs voorbij de meritocratie bevat elf academische bijdragen en zes praktijkbijdragen die de verbeelding over goed onderwijs uitdagen en verrijken. De auteurs laten zich daarbij voeden door bronnen uit filosofie, pedagogiek en theologie. In de Epiloog beschrijven de auteurs drie thematische lijnen: (on)gelijkheid, dienstbaarheid en brede ontwikkeling. Ze beschrijven deze lijnen als onderdeel van een transformatie van het onderwijs om voorbij de meritocratie te kunnen geraken. Tenslotte gaan ze na wat de transformatie van het onderwijs impliceert voor de samenleving en draaien ze het perspectief om: Welke samenleving heeft het onderwijs nodig?
Bezieling en Professionaliteit | 10-04-2025Onderwijs voorbij de meritocratie
Prestaties, prestaties, prestaties. Het onderwijs lijdt aan prestatiepijn die alsmaar heviger wordt. Kunnen leerlingen, docenten en scholen de oplopende prestatieverplichtingen wel nakomen? Als we met nog meer inspanning voor betere prestaties nauwelijks verder komen, waarmee dan wel? Onderwijs voorbij de meritocratie kijkt voor het vraagstuk van prestaties naar het onderliggende meritocratisch ideaal van de eigen verdiensten en stelt dat ter discussie. Het meritocratisch ideaal is weliswaar aantrekkelijk, maar in de huidige samenleving en in het huidige onderwijs is dat ideaal tiranniek geworden. De meritocratie holt de solidariteit uit en ondermijnt de menselijke waardigheid. Aan de orde zijn vragen als: hoe heeft het meritocratisch ideaal zijn weg gevonden in het onderwijs? Wat is de betekenis ervan voor het werken aan gelijke kansen en waardoor schiet dit haar doel voorbij? Hoe kunnen scholen onderwijs en gelijke kansen realiseren voorbij de meritocratie? Wat zijn bruikbare en relevante alternatieven voor het eenzijdig streven naar eigen verdiensten? Wat hebben onderwijsbestuurders, schoolleiders, docenten en andere betrokkenen daarvoor te doen? Onderwijs voorbij de meritocratie bevat elf academische bijdragen en zes praktijkbijdragen die de verbeelding over goed onderwijs uitdagen en verrijken. De auteurs laten zich daarbij voeden door bronnen uit filosofie, pedagogiek en theologie. De bundel is voor moedige mensen in het onderwijs, de samenleving en de politiek.
Bezieling en Professionaliteit | 10-04-2025