Publicatie

Voorwaarden voor gezamenlijk leren vanuit het perspectief van de leerkracht

Op bovenschools niveau hebben leerkrachten binnen een scholenvereniging voor primair onderwijs, een jaar lang een kennisgemeenschap gevormd, rondom het implementeren van handelingsgericht werken. De kennisspiraal van Nonaka en Takeuchi (1995), was het uitgangspunt, voor deze vorm van gezamenlijk leren. Middels het open interview is er onderzoek gedaan naar de aspecten die leerkrachten aangeven als zijnde voorwaardelijk om het gezamenlijk leren binnen een kennisgemeenschap als zinvol te ervaren. Uit de voorlopige analyse blijkt, dat gezamenlijk leren niet automatisch zorgt voor een meer betrokken leerkracht en beter overdraagbare kennis.

Auteur(s)

drs. Christine de Heer-Booij, Jacquelien Bulterman-Bos

Publicatietype

Conferentiebijdrage

Plaats uitgifte

Wageningen

Trefwoorden

gezamenlijk leren, kennisgemeenschap, pedagogische proefpraktijk, duurzame professionele ontwikkeling

Taal

Nederlands

Gepubliceerd op datum

2012-10-24