Publicatie

Rekenen: op tablet of papier?

Leidt rekenen op een tablet tot hogere leerresultaten dan rekenen op papier? Niet per se, ontdekte pabo-student Arno Broos

Tablets lijken de nieuwe hype in het basisonderwijs. Ze bieden nieuwe mogelijkheden: met adaptieve programma’s kunnen leerlingen op hun eigen niveau werken en zien ze direct of hun antwoorden goed zijn. Aan de hand van de resultaten kunnen programma’s de moeilijkheidsgraad van de vervolgopgaven bepalen. Ook kunnen leerlingen vaak zelf kiezen waaraan ze willen werken, wat motiverend is. Leerkrachten krijgen tegelijkertijd resultaatoverzichten om eventueel direct hulp op maat te bieden. Vaak scheelt werken met tablets de leerkrachten bovendien tijd, omdat het programma een groot deel van de opgaven nakijkt. Tijd die leerkrachten bijvoorbeeld kunnen gebruiken voor het analyseren van resultaten of het voorbereiden van gerichte ondersteuning. Ondanks al die voordelen, rest er nog een vraag: leidt gebruik van tablets ook daadwerkelijk tot betere leerresultaten?

Auteur(s)

Peter Bom, Jan Kaldeway, A. Broos

Publicatietype

Bijdrage aan periodiek

Uitgever

Ten Brink Uitgevers

Plaats uitgifte

Meppel

Pagina (start)

47

Pagina (einde)

47

Trefwoorden

rekenen, tablets, adaptief lesmateriaal, rekenprogramma, basisschool, experiment

Taal

Nederlands

Gepubliceerd in

Didactief

Gepubliceerd op datum

2017-03-08