Publicatie

Komt een veganist bij de buurtbarbecue (Whitepaper)

Hoe ga je als individu in gesprek met andersdenkenden over een zo politiek beladen onderwerp als het klimaat? En hoe communiceer je als (overheids)organisatie met bedrijven, klanten (burgers) en andere stakeholders over klimaat en duurzaamheid? Omgaan met verschillen is enerzijds een essentiële vaardigheid en kost ons brein tegelijkertijd flink moeite, blijkt uit onderzoek. “De kunst is om in verbinding te blijven met de ander en elkaars brein niet te overvragen,” schrijft Timo Jansen dan ook. Aan de hand van een aansprekende casus die letterlijk bij jou in de straat zou kunnen plaatsvinden, introduceert Timo een gespreksmodel dat neuropsychologisch onderbouwd is en zich inmiddels in de praktijk heeft bewezen (De Jong & Van Bergeijk, 2024). Terwijl het gesprek op de buurtbarbecue zicht ontvouwt, lees je stap voor stap welke afslagen je kunt nemen in de communicatie en hoe je voorkomt dat je een belangrijke afslag mist. Dit whitepaper is onderdeel van het magazine COMM’ON: Communication for the Common Good

Auteur(s)

Timo Jansen

Publicatietype

Andersoortig materiaal

Trefwoorden

Communicatie, Klimaat, Duurzaamheid

Taal

Nederlands

Gepubliceerd in

COMM’ON: Communication for the Common Good

Gepubliceerd op datum

2025-11