Publicatie

Een appèl op leerling en docent

Dit hoofdstuk vormt de inleiding op 'Deel 1 - Fundamenten' van het Handboek Vakdidactiek Levensbeschouwing en Religie. In dit deel staan de fundamenten van het vak Levensbeschouwing in het Voortgezet Onderwijs centraal. Gekeken wordt naar de leerling, docent en het schoolvak zelf. Sinds 2017 werken onderstaande lerarenopleiders en vakdidactici van diverse opleidingen in Nederland aan de ontwikkeling van dit vakdidactisch handboek voor het vak Levensbeschouwing in het voortgezet onderwijs. In het boek hebben zij de breedte van het vak de ruimte gegeven. Daarbij komen uiteenlopende benaderingswij­zen, fundamentele vragen, maar ook praktische suggesties ruim aan bod. Deze bijzondere samenwerking van de verschillende lerarenoplei­dingen brengt voor het vak een nieuwe gemeenschappelijkheid. Auteurs uit Nederland en Vlaanderen, uit het hbo, wo en het voort­gezet/secundair onderwijs hebben bijdragen geschreven om het zo compleet mogelijk te maken. Zij hopen docenten in het voortgezet/ secundair onderwijs en hun opleiders aan de lerarenopleidingen een handvat en inspiratiebron te bieden met dit boek. Ze hopen dat dit handboek een katalysator mag zijn voor de verdere ontwikkeling van het vak.

Auteur(s)

Jan Marten Praamsma, Monique van Dijk-Groeneboer, Kees Hamers

Publicatietype

Boekdeel

Pagina (start)

21

Pagina (einde)

24

Trefwoorden

Levensbeschouwing, Godsdienst, Religie, Voortgezet Onderwijs

Taal

Nederlands

Gepubliceerd in

Handboek Vakdidactiek Levensbeschouwing en Religie Leven. Leren vanuit je wortels.

Gepubliceerd op datum

2020-02