Publicatie

De cognitieve switch in het licht van talentdiversiteit

In het onderwijs lijkt sprake te zijn van een ‘cognitieve switch’: hernieuwde aandacht voor een goede beheersing van taal- en rekenvaardigheden en meer algemeen voor inhoud en kennis. Deze trend roept zowel instemmende reacties op, bijvoorbeeld bij critici van het 'nieuwe leren', als afwijzende reacties, bijvoorbeeld vanuit de kunst- en cultuursector. Beide reacties worden in kaart gebracht onder de noemers opbrengstgericht en ontplooiingsgericht werken. Er wordt voor gepleit bij de keuze voor een onderwijsvisie rekening te houden met ‘afwijkende talenten’.

Auteur(s)

Jan Kaldeway, Jacquelien Bulterman-Bos

Publicatietype

Artikel

Pagina (start)

55

Pagina (einde)

65

Trefwoorden

onderwijsvisie, talent, leerstijlen, opbrengstgericht

Taal

Nederlands

Gepubliceerd in

Tijdschrift voor lerarenopleiders

Gepubliceerd op datum

2013-04-09