Publicatie

Bij de groep horen

hoe de imitatietendens het leraren moeilijk kan maken om adaptief onderwijs vorm te geven

Dit onderzoek analyseert de ervaringen van leraren in de eerste fase van het voortgezet onderwijs m.b.t. omgaan met verschillen. Uit gesprekken met leraren blijkt dat zij te maken hebben met het gegeven dat leerlingen “bij de groep willen horen”. Sommige leraren verwijzen naar dit gegeven om uit te leggen dat omgaan met verschillen een onbereikbaar ideaal is, want leerlingen willen geen uitzondering zijn. Andere leraren maken bij het omgaan met verschillen juist gebruik van het gegeven dat leerlingen bij de groep willen horen. Doorgaans wordt als vanzelfsprekend aangenomen dat er in klassen de ‘ruimte’ bestaat, die leraren de mogelijkheid geeft om met verschillen tussen leerlingen om te gaan. De analyse van de interviews leiden echter tot het inzicht dat adaptief handelen een leerling in een uitzonderingspositie kan plaatsen, wat door hem of haar als bedreigend kan worden ervaren. Omgaan met verschillen kan dus veel gecompliceerder zijn dan vaak wordt verondersteld. Doordat leerlingen “bij de groep willen horen” moet differentiatie m.b.t. individuele gevallen gepaard gaan met integratie in het geheel van de groep.

Auteur(s)

Jacquelien Bulterman-Bos

Publicatietype

Artikel

Uitgever

Vereniging voor Onderwijsresearch (VOR)

Plaats uitgifte

Heerlen

Pagina (start)

159

Pagina (einde)

175

Trefwoorden

differentiatie, adaptief onderwijs, groepsdynamiek, Girard, imitatie, groepsdynamica, voortgezet onderwijs

Taal

Nederlands

Gepubliceerd in

Pedagogische Studiën

ISSN

0165-0645

Gepubliceerd op datum

2012-09-12