Lectoraat in het kort
Het lectoraat werkt vanuit een hoopvolle benadering, waarin mensen elkaar als mens zien en behandelen. Aandacht, wederkerigheid en publieke moed staan daarbij centraal. Samen met het werkveld ontwikkelen we strategieën en praktische hulpmiddelen die professionals helpen om waardengedreven te werken en bewust te reflecteren op hun handelen.
Ons onderzoek richt zich op het versterken van redactieculturen, het begeleiden van samenwerking tussen organisaties en het ondersteunen van responsieve en inclusieve communicatie. Zo bouwen we aan een professionele cultuur van aandacht: betrokken bij het publiek, afgestemd op maatschappelijke waarden en gevoed door kritische reflectie.
Met praktijkgericht onderzoek, onderwijs en co-creatie leveren we inzichten en handvatten die direct toepasbaar zijn in de dagelijkse werkpraktijk. Zo dragen we bij aan sociaal vertrouwen, betekenisvolle communicatie en betrokken journalistiek die de democratische samenleving versterkt.
Voor wie?
Voor communicatieprofessionals, journalisten, redacties, overheden, maatschappelijke organisaties en studenten.
Onderzoekslijnen
- Ethiek van aandacht en wederkerigheid
Het lectoraat helpt organisaties en redacties om communicatie en journalistiek vorm te geven vanuit betrokkenheid, aandacht en wederzijds begrip. Dit leidt tot duurzame relaties met publiek en partners, gebaseerd op vertrouwen en gedeelde waarden.
- Responsieve organisaties
Het lectoraat ondersteunt organisaties bij het ontwikkelen van communicatiepraktijken die inclusiever, alerter en beter afgestemd zijn op maatschappelijke signalen. We bieden begeleiding bij het creëren van een responsieve cultuur waarin ruimte is voor dialoog en aanpassing. - Sterke netwerken & communities
Het lectoraat faciliteert en begeleidt samenwerkingen tussen organisaties, professionals en burgers in netwerk- of communityverband. We ontwikkelen werkvormen en tools die verbinding, gezamenlijke doelen en wederzijds leren bevorderen. - Betrokken journalistiek
Het lectoraat onderzoekt hoe de betrokkenheid van journalisten bij onderwerp en publiek kan leiden tot versterking van journalistieke waarden. Hiertoe ontwikkelen we formats die we in en met de praktijk testen. - De mens in het journalistieke werkproces
Betrokken journalistiek vraagt aandacht voor de mens in het productieproces en aandacht voor relaties met bronnen en het publiek. Het lectoraat doet onderzoek naar het versterken van een open leercultuur en mentaal welzijn in redacties.
Onderzoeksprojecten
Bekijk hieronder de onderzoeksprojecten.
Uit onderzoek blijkt dat feedback in redacties een problematische status heeft. In sommige redacties wordt zelfs een 'afrekencultuur' ervaren. Dit onderzoek kijkt hoe redacties kunnen werken aan een constructieve feedbackcultuur.
Het doel van dit actieonderzoek is inzicht te krijgen in welke stappen er nodig zijn om een constructieve feedbackcultuur handen en voeten te geven dan wel te versterken binnen journalistieke organisaties, met bijzondere aandacht voor psychologische veiligheid en dialogisch leiderschap.
Impact
Het onderzoek leidt tot meer inzicht hoe een constructieve feedbackcultuur verstrekt en behouden kan worden, teneinde kwaliteit, innovatie en mentaal welzijn op redacties te verbeteren en daarmee bij te dragen aan toekomstbestendige journalistiek.
Onderzoekers CHE
Timon Ramaker (projectleider), tramaker@che.nl
Korien van Vuuren
Joël Rijnaard
Partners
Karel van den Berg (De Mediapraktijk)
Nederlands Dagblad
NRC
Looptijd
januari 2025 - januari 2026
In de strijd om de kijkcijfers gaat elke journalist voor het verhaal dat de meeste impact genereert. Vaak zijn dat de human interestverhalen waarbij mensen iets ‘heel ergs’ hebben meegemaakt.
Het is echter de vraag of journalisten zich voldoende bewust zijn van de gevolgen van een dergelijk mediaoptreden voor deze mensen zelf. Dit onderzoek richt zich op de verantwoordelijkheid van de maker ten aanzien van de mensen waar zij mee werken in hun programma’s.
Dit onderzoek maakt een inventarisatie van de ervaringen en behoeften van mediamakers. Hoe zien zij hun verantwoordelijkheid en ervaren zij een bepaalde handelingsverlegenheid ten aanzien van de mensen waarmee zij werken? Waar liggen hun behoeften qua kennis of ondersteuning ook met betrekking tot hun eigen mentale welzijn?
Impact
Bewustzijn vergroten, kennisdeling. Wanneer mediamakers zich betrouwbare partners tonen, zal het vertrouwen in de media toenemen.
Onderzoekers CHE
Denise van Laar, dvlaar@che.nl
Martineke Poppe, mpoppe@che.nl
Partners
EO
Looptijd
September-december 2025
Recent onderzoek laat zien dat het mentale welzijn van veel journalisten onder druk staat (Deuze, 2025). Lange tijd werd er binnen de journalistiek nauwelijks gesproken over mentale gezondheid. Stress werd gezien als iets wat nu eenmaal bij het vak hoort en journalisten moesten gewoon tegen een stootje kunnen. De laatste jaren groeit het besef dat mediaorganisaties ook verantwoordelijkheid dragen voor het welzijn van hun medewerkers. Veel redacties weten echter niet goed hoe ze hier concreet invulling aan kunnen geven, omdat daar nog weinig onderzoek naar is gedaan. Dit onderzoek richt zich daarom op peersupportsystemen als mogelijke aanpak om het mentale welzijn van journalisten te versterken. Daarbij wordt gekeken naar ervaringen in het buitenland en, in gesprekken met Nederlandse experts, naar de voorwaarden voor een succesvolle invoering in Nederlandse redacties.
Impact
Kennisontwikkeling over peersupportsystemen als interventie in journalistieke organisaties. Het onderzoek leidt tot concrete voorstellen voor actieonderzoek met redacties.
Onderzoekers CHE
Renske Roodenburg (student-onderzoeker)
Timon Ramaker (supervisor) tramaker@che.nl
Looptijd
September 2025-maart 2026
De snelle opkomst van AI-technologieën verandert het communicatievak fundamenteel. Waar AI efficiëntie en schaalbaarheid belooft, dreigt tegelijkertijd verlies van authenticiteit, menselijkheid en vertrouwen. Dit onderzoek richt zich op de strategische balans tussen de kracht van AI en de menselijke maat in communicatie. Het project verkent hoe communicatieprofessionals deze balans kunnen bewaken en welke nieuwe competenties daarvoor nodig zijn.
Het doel is om inzicht te krijgen in de risico’s, voorwaarden en strategische keuzes rond AI-gebruik in communicatie en deze te vertalen naar concrete handvatten voor het werkveld en het onderwijs. Het onderzoek levert:
- een strategisch afwegingskader voor verantwoord AI-gebruik in communicatie;
- een competentieprofiel voor de communicatieprofessional 2.0;
- input voor curriculumvernieuwing en professionalisering binnen CHE.
Impact
Het onderzoek versterkt de positie van de communicatieprofessional als moreel en strategisch leider in het AI-tijdperk.
Voor het onderwijs: biedt een empirisch onderbouwde basis voor curriculumontwikkeling rond AI-geletterdheid, ethiek en strategisch denken.
Voor het werkveld: ondersteunt organisaties bij het ontwikkelen van Responsible AI-kaders en versterkt het vertrouwen in AI-gedreven communicatie.
Voor studenten en docenten: verhoogt de kennis, vaardigheden en attitude om technologie en menselijkheid in balans te brengen.
Onderzoekers CHE
Erik Geluk, MA – docent-onderzoeker Communicatie
Dr. Korien van Vuuren – lector Communicatie, onderzoekbegeleider
Partners
Trojan Monkeys, AI-communicatie-bureau
Looptijd
Collegejaar 2025-2026
De agrarische sector komt veel in het nieuws, vaak negatief. Wat bepaalt de waarde van het boerenbedrijf voor de omgeving? Hoe ziet de boer zichzelf, wat is de beeldvorming en hoe communiceer je hierover? Wat hebben boeren nodig om (beter) in gesprek te gaan met stakeholders die hen hierop bevragen?
Doel
Boeren handvatten aanreiken om constructief met hun stakeholders in gesprek te kunnen, wat leidt tot meer begrip en betere samenwerking.
Impact
Primair leidt dit tot ‘empowerment’ van de boer zelf en secundair doen we hiermee praktijkkennis op over het voeren van constructieve gesprekken in een complexe en politiek beladen context als de landbouwtransitie, klimaat etc.
Onderzoekers CHE
Korien van Vuuren
Karin van de Weerdhof
Timo Jansen
Partners
AERES Hogeschool
HAS Green Academy
Van Hall Larenstein
Regieorgaan SIA (NWO)
Looptijd
2024 – zomer 2026 (twee jaar)
Hoe communiceer je zo over klimaatverandering of jouw duurzaamheidsambitie dat je niet alleen de ‘groene bubbel’ bereikt maar ook mensen daarbuiten? Kennis van communicatie (hoe bereik je ze) en gedragsverandering (hoe zet je ze in beweging) passen we toe op duurzaamheidsvraagstukken.
Impact
Organisaties adviseren over hun specifieke (verander)vraagstuk over klimaatcommunicatie en zo praktijkkennis opdoen die we kunnen toepassen in ons onderwijs en bij nieuwe praktijkvraagstukken. De focus ligt hierbij op gedragsverandering (duurzaam gedrag bevorderen). Daarnaast ontwikkelen we in samenwerking met Aanjagers een meerjarige communicatiestrategie voor duurzaamheidsvraagstukken.
Onderzoekers CHE
Timo Jansen e.a.
Partners
stichting Klimaatpsychologie
Aanjagers (marketing- en communicatiebureau)
Overige werkveldpartners met een vraagstuk op dit thema: eerder waren dit al gemeente Ede, Woord en Daad, FujiFilm, ACV, Idealis, Eetbaar Ede en de CHE zelf.
Looptijd: vanaf 2023 e.v. (onbepaalde tijd)
De overheid wil inwoners op een begrijpelijke, toegankelijke en betrokken manier informeren. Toch blijkt in de praktijk dat communicatie nog lang niet iedereen bereikt — of dat inwoners afhaken ergens in hun ‘klantreis’.
Vanuit het lectoraat Journalistiek & Communicatie onderzoek ik hoe inclusieve klantreizen kunnen bijdragen aan communicatie die voor iedereen helder, begrijpelijk en toegankelijk is.
Het doel van dit onderzoek/ deze pilot is om een praktisch stappenplan voor inclusieve klantreizen te ontwikkelen, te testen en te optimaliseren — samen met communicatieprofessionals uit de praktijk, waarmee de communicatieprofessional ook zelf goed onderlegd met klantreizen aan de slag kan gaan, vanuit zijn/haar communicatie expertise.
Impact
Professionalisering van communicatieprofessionals in inclusieve klantreizen, doorontwikkeling onderwijs voor derdejaars studenten op diversiteitsbewuste communicatie.
Onderzoeker CHE
Cateleijn Schenk- van Rheenen
Looptijd
2025-2026
COMM'ON
In elf praktijkverhalen in het magazine Comm'on verkennen de docent-onderzoekers van het lectoraat het thema 'Communication for the Common Good'. Nieuwsgierig? Hieronder publiceren we telkens een artikel uit het magazine. Wil je Comm'on graag thuis ontvangen? Dat kan! Bestel het magazine voor €7,95 via lectoraatjenc@che.nl.
Vertrouwen staat onder druk: aandacht voor relaties in journalistiek en communicatie is cruciaal
Timon Ramaker en Korien van Vuuren
Lector & kenniskring
Het lectoraat is een duo-lectoraat en wordt geleid door Korien van Vuuren en Timon Ramaker. Samen met kenniskringleden (onderzoekers) doen zij praktijkgericht onderzoek en verbinden dit met onderwijs en het werkveld. Hier richt Korien zich op Communicatie en Timon op Journalistiek. Daarnaast werken zij ook samen in interdisciplinaire projecten gericht op mens- en relatiegericht werken in journalistiek en communicatie.

De journalistiek staat onder druk. Dr. mr. Timon Ramaker doet onderzoek naar de vraag hoe kritische reflectie journalisten helpt om te werken aan zelfstandig handelen te midden van de oplopende druk. In zijn onderzoek richt hij zich op het ontwikkelen van een open en veilige leercultuur op redacties. Timon studeerde rechten, communicatie, filosofie en werkte daarna tien jaar met studenten en professionals vanuit studiecentra op het gebied van geloof, wetenschap en samenleving. Vanaf 2005 werkte hij als coach en docent Journalistiek & ethiek aan de CHE. In de opleiding heeft hij beleid en programma's ontwikkeld op het gebied van ondernemerschap, professionele vorming, sociale en psychologische veiligheid, mentale gezondheid en bezielde professionaliteit. Vanaf 2024 geeft hij samen met Korien van Vuuren leiding aan het duo-lectoraat Journalistiek & Communicatie, waarbij hij zich vooral richt op journalistiek. In het lectoraat werken we ook samen in interdisciplinaire projecten. Timon is in het voorjaar van 2025 aan de Universiteit van Amsterdam gepromoveerd op een proefschrift over reflectiepraktijken in de journalistiek.

Communicatie gaat over contact maken. In een tijd van polarisatie en dalend vertrouwen onderzoekt Korien van Vuuren hoe mensen met elkaar in gesprek blijven, ook wanneer ze tegengestelde belangen of perspectieven hebben. Ze richt zich op constructieve gespreksvoering, community building en samenwerking in complexe langjarige en ingrijpende verandertrajecten, zoals de landbouw- en de energietransitie.
Korien studeerde Communicatie, Informatie- en Tekstwetenschap in Tilburg, werkte voor bureaus en de overheid en was als docent en coach verbonden aan de opleiding Communicatie. Ze ontwikkelde programma’s rond interculturele communicatie, framing, observatieonderzoek, veranderkunde en organisatiekunde. Sinds 2024 leidt ze samen met dr. Timon Ramaker het duo-lectoraat Journalistiek & Communicatie waarbij zij samenwerken in interdisciplinaire projecten.
In januari 2026 promoveert ze aan de Radboud Universiteit op Talk for Food and Food for Talk, een proefschrift over hoe gesprekken tussen andersdenkenden kunnen leiden tot gezamenlijke actie voor duurzame landbouw. Het onderzoek biedt praktische bouwstenen voor dialogische communicatie die mensen ondanks diepgaande verschillen dichter bij elkaar brengt.

Erik Geluk, MA is docent Strategische (Marketing)communicatie, Persuasieve Communicatie, Framing en Datagedreven Communicatie. Daarnaast is hij voorzitter van het curriculumteam en afstudeercoördinator binnen de opleiding Communicatie. Zijn expertise ligt op het gebied van marketingcommunicatie, strategische communicatie en de rol van kunstmatige intelligentie in het onderwijs en het communicatievak.
Binnen het lectoraat onderzoekt Erik de betekenis van AI voor het communicatievak onder de titel AI in het communicatievak: hostile takeover or perfect companion? Hij richt zich op de vraag of AI het vak verder brengt of juist een bedreiging vormt voor creatieve professionals. Daarnaast onderzoekt hij welke AI-vaardigheden werkgevers verwachten van jonge communicatieprofessionals met een hbo-diploma. Vanuit de overtuiging dat het hbo een sleutelrol heeft in het vormen van toekomstbestendige, ethisch bewuste communicatieprofessionals, wil hij bijdragen aan een verantwoorde en doordachte inzet van AI in het vakgebied.

Koos-jan de Jager is historicus en docent onderzoeksjournalistiek aan de CHE. Hij promoveert in 2025 aan de Vrije Universiteit Amsterdam op een proefschrift over de geschiedenis van de Nederlandse kerken en de oorlog in Indonesië. In dat jaar verschijnt bij Boom Uitgevers zijn boek Oorlog zonder genade. Nederlandse militaire geestelijken in Indonesië, 1945-1949. Binnen het lectoraat Journalistiek & Communicatie houdt hij zich bezig met vragen rond de rol van onderzoeksjournalistiek in de Nederlandse maatschappij. Met name de vraag naar de persoonlijke betrokkenheid van onderzoeksjournalisten bij hun onderwerpen en publiek staat momenteel centraal in zijn lectoraatsonderzoek.
jjdjager@che.nl

Timo Jansen is docent Inleiding Psychologie, Communitybuilding en Gedragsverandering, en begeleidt studenten bij hun stage, afstuderen en studieloopbaan. Zijn expertise ligt op het gebied van organisatiepsychologie, interpersoonlijke communicatie, gedragsverandering, klimaatpsychologie en klimaatcommunicatie.
Binnen het lectoraat werkte hij mee aan onderzoek naar communicatie en dienstverlening van gemeenten richting boeren en richt hij zich nu op beeldvorming en communicatie over boeren. Mogelijk volgt onderzoek naar leren in gebiedsprocessen. Wat hem hierin aanspreekt, is het samenwerken in spannende tijden, vooral in de context van klimaatverandering. Hoe vind je elkaar als je verschillende belangen hebt, een andere taal spreekt maar toch samen verder wilt? Dat vraagt om goede communicatie, gedragsverandering en gedeelde verantwoordelijkheid om tot oplossingen te komen.

Rimme Mastebroek werkt sinds de zomer van 2022 als docent journalistiek en media voor de CHE. Daarvoor werkte hij als journalist voor onder meer de EO en het Nederlands Dagblad (ND). Bij het ND schreef hij met name over zaken die raken aan gender, man-vrouwverhoudingen en seksualiteit. Binnen het lectoraat houdt hij zich bezig met het thema 'inclusief denken en werken'. Momenteel oriënteert hij zich op een project dat zich focust op de combinatie 'generatieverschillen' en 'journalistieke attitudes' op redacties.
rwmastebroek@che.nl

Karin van de Weerdhof is sinds mei 2008 docent bij de opleiding Communicatie. Daarvoor was zij docent bij hogeschool Windesheim in Zwolle, bij de opleidingen Journalistiek en Communicatie (2003-2008).
Met 20 jaar ervaring als communicatieadviseur heeft zij gewerkt in diverse sectoren, waaronder de GGz, LTO Nederland en hogeschool Van Hall/Larenstein (1993-2003). Zij heeft een hbo-opleiding (HBO voor Boekhandel en Uitgeverij, 1991) en een universitaire opleiding (Communicatiewetenschap, Radboud Universiteit Nijmegen, 1993) afgerond.
Bij de CHE heeft Karin zich beziggehouden met onderwijsontwikkeling, waaronder het opzetten van de deeltijdopleiding Communicatie. Haar expertise ligt op het gebied van interne communicatie en verandermanagement. Zij heeft opleidingen gevolgd tot communicatietrainer en coach.
Voor het lectoraat heeft zij onderzoek gedaan onder de boeren van de gemeente Ede en de eindredactie van het lectoraatsmagazine COMM’ON verzorgd. Komend jaar hoopt zij actief boeren te trainen binnen het Diamantproject en zich te richten op Taal- en transitiekunde.

Sinds november 2023 werkt Susan bij CHE-Onderzoek als ondersteuner voor verschillende lectoraten, waaronder het duo-lectoraat Journalistiek en Communicatie. Ze houdt zich bezig met de organisatorische kant van het lectoraat, bijvoorbeeld voor het project ‘Diamant van ons platteland’ (project van Communicatie) en ‘Constructieve Feedback Cultuur’ (project van Journalistiek).
sroosenburg@che.nl
In de media
Timon Ramaker
- UvA, 4 juni 2025, Timon Ramaker onderzocht de rol van reflectie op de redactievloer. ‘Hoofdredacties: maak ruimte voor reflectie’. Lees artikel
- svdj, 26 oktober 2023, Timon Ramaker over hoe reflectie kan leiden tot persoonlijk welzijn op redacties. Lees artikel
Korien van Vuuren
- Vakblad C, April 2024 - "Practoraat en lectoraat koppelen onderzoek en praktijk aan onderwijs", Lees artikel
- Logeion Leercast, 10 april 2024 "Practoraat en lectoraat koppelen onderzoek en praktijk aan onderwijs", Podcast