Vrijstellingen voor werkervaring en vakkennis

Vrijstellingen voor werkervaring en vakkennis voor de deeltijd bachelor LBA, Verpleegkunde, Social Work en AD Social Work

DT twee studenten achter laptop

Waarvoor kan je vrijstellingen krijgen?

De deeltijdopleiding van de CHE bestaat uit semesterprogramma met onderwijseenheden. Elke onderwijseenheid heeft leeruitkomst(en) waaraan studiepunten gekoppeld zijn. In die leeruitkomsten staat omschreven welke kennis, vaardigheden en beroepshouding je moet aantonen in de betreffende onderwijseenheid. Als jij denkt dat je één of meerdere leeruitkomsten al beheerst, mag je dat aantonen. Als je dat overtuigend doet, krijg je vrijstelling voor de betreffende leeruitkomst(en). Voor leeruitkomsten op eindniveau worden vooraf geen vrijstellingen toegekend.

Alle soorten vrijstellingen op een rij

De CHE kent drie soorten vrijstellingen. Welke vrijstellingen je krijgt of moet aanvragen, hangt af van jouw persoonlijke situatie. Dit zijn de mogelijkheden:

1. Vrijstellingsregelingen voor studenten met een bepaalde vooropleiding

Een aantal opleidingen biedt 1 of meer vrijstellingsregelingen voor studenten met een specifiek diploma of een bepaalde propedeuse. Er zijn vrijstellingen voor verwante mbo4-opleidingen bij Social Work en Verpleegkunde. Je vindt op de website meer informatie over deze vrijstellingsregelingen.

2. Individuele vrijstellingsaanvraag

Heb je in een eerdere hbo of wo-studie vakken behaald die ook bij de CHE weer op jouw studieprogramma staan? Dan kun je daarvoor vrijstelling aanvragen bij de examinator. Dit doe je direct na de start van de opleiding. Je diploma, gewaarmerkte cijferlijst of propedeusecertificaat inclusief leeruitkomst, geldt daarbij als bewijs. Bij een adviesgesprek kun je een indicatie van de omvang krijgen (zie: http Als je minimaal 3 vrijstellingen aan kan tonen, dan moet er een maatwerk document komen. Wil je dit voor de start van je studie laten doen, zijn hier mogelijk kosten aan verbonden. Na start van de studie is het maatwerk een gratis service.

3. Instroomassessment

Overige cursussen, werkervaring en vrijwilligerswerk waarderen we in hun onderlinge samenhang via een instroomassessment. Met het instroomassessment laat je zien dat je de theorie en het niveau van delen van de opleiding in de praktijk beheerst. Je kunt dit instroomassessment maken voor je de opleiding start of tijdens het eerste semesterprogramma. Hieronder volgt een uitgebreidere toelichting.

Uitleg Instroomassessment

Een instroomassessment is een middel om HBO-vaardigheden in kaart te brengen en te laten waarderen door de opleiding. Het instroomassessment van de CHE bestaat uit het schrijven van één of meerdere casussen, het opbouwen van een portfolio met bewijzen en een instroomassessment-gesprek. Bij bewijzen kun je denken aan ‘producten’ die je gemaakt hebt of feedback van betrokken collega’s en leidinggevenden uit jouw organisatie.

Proces instroomassessment

Het instroomassessment bestaat uit twee fasen. Je start met het opbouwen van een portfolio. Als dat klaar is, volgt een instroomassessment-gesprek met twee assessoren. Zij beoordelen vooraf jouw portfolio en voeren daarover met jou een instroomassessment-gesprek. Na afloop schrijven ze een rapport dat voor vaststelling naar de examencommissie van de opleiding gaat. De examencommissie zegt de eventuele vrijstellingen toe waarmee je jouw opleiding sneller kunt afronden of een minder zware studiebelasting hebt. Over leeruitkomsten die niet worden erkend, ontvang je een ontwikkeladvies waarmee je na het instroomassessment op maat kunt studeren.

Het opbouwen van een portfolio kost tijd. De tijdsinvestering verschilt per situatie, maar je kunt denken aan 30 a 40 uur voor het schrijven van casussen, een pleidooi en het verzamelen van bewijsmateriaal en feedback. Dat is snel terugverdiend: voor een leeruitkomst van 10 ec rekenen wij 200-280 uur (een-derde deel van de gemiddelde studielast van een halfjaar).

Opties voor een instroomassessment

De CHE biedt je drie opties voor het doorlopen van een instroomassessment-procedure, die hieronder worden uitgelegd.


Optie 1: Het instroomassessment bij de CHE opstarten voor de start van de opleiding bij EVC-bureau Sterk

Er is een grote variatie aan EVC-bureaus. De kwaliteit van deze bureaus is erg verschillend en we kunnen hierdoor vaak moeilijk zien wat de kwaliteit van een rapport is waardoor vrijstellen op grond van een dergelijk rapport niet mogelijk is. Daarom is de keuze gemaakt dat we een EVC-bureau moeten kennen en dat we er samenwerkingsafspraken mee maken willen we het rapport overnemen en erkennen. Op dit moment hebben we alleen samenwerkingsafspraken met Bureau Sterk voor de opleidingen Social Work, Journalistiek en Verpleegkunde. Zie informatie over het CHE-EVC traject bij Bureau Sterk.


Optie 2: Het instroomassessment in de poort

Bij Optie 3 maak je net als bij optie 2 voordat je begint met de opleiding het portfolio, en het instroomassessment-gesprek vindt plaats vlak nadat je bent gestart met de opleiding. Bij deze variantie ga je zelfstandig het portfolio bouwen nadat je een gesprek het gehad met een studieadviseur die kennis heeft van het instroomassessment. Deze optie is alleen mogelijk als je hiervoor een positief advies hebt gehad van een studieadviseur. Aan deze optie zijn geen kosten verbonden. Dit proces is als volgt:

· Je hebt een positief advies van een studieadviseur die met jou samen de inschatting heeft gemaakt dat je zelfstandig een portfolio kan bouwen.

· Je mailt gespreksverzoek na aanmelding voor studie naar opleidingsloket. De maladressen staan onderaan de folder.

· De medewerker opleidingsloket checkt bij studentzaken of je daadwerkelijk ingeschreven bent bij een opleiding van de che en stuurt de mail door naar de studieadviseur die kennis heeft over het instroomassessment.

· De betreffende studieadviseur maakt een afspraak van een uur met jou om voorlichting te geven en voegt je toe aan Teamsomgeving. Je gaat zelfstandig aan de slag.

· Na aanvang studie levert je het portfolio in ter goedkeuring. Daarna vindt het instroomassessment-gesprek met de assessoren plaats en ontvang je een voorlopige uitslag die jou direct verder helpt bij het maken van een studieplan.

· Je ontvangt 20 werkdagen na dit gesprek de definitieve uitslag in de vorm van een rapport en vrijstellingen.

Optie 3 Het instroomassessment bij aanvang van je studie

Je maakt het portfolio tijdens het eerste semesterprogramma dat je volgt. Je krijgt individuele ondersteuning op de CHE en voert een aantal begeleidingsgesprekken. Je bent hierdoor in de eerste maanden wel wat drukker en je weet dan bij de start van de studie nog niet de uitkomst. Deze route is prettig als je al lang niet meer geleerd hebt. Het is ook goed te combineren met een vrijstellingsregeling op basis van een verwante Mbo-4 regeling. Het is ook de beste route als je na lange tijd weer aan studeren moet wennen of het lastig vindt om zelfstandig te studeren. En een groot voordeel van deze optie is dat er geen extra kosten aan deze route verbonden zijn: je betaalt collegegeld en zo wordt het onderdeel van je studieroute. Hoe verloopt het?

· Je krijgt bij de start van de opleiding instructies over het instroomassessment tijdens een centrale bijeenkomst.

· Je start met het samenstellen van jouw portfolio. Hierbij maak je gebruik van studieopdrachten bij het vak Instroomassessment. Je krijgt een instroomassessment-begeleider die feedback geeft op concepten.

· Je maakt je zelfstandig je portfolio af. Uiteindelijk geeft de instroomassessment-begeleider groen licht om je portfolio in te dienen bij de instroomassessment-assessoren.

· Aansluitend vindt het instroomassessment-gesprek met twee assessoren plaats en krijg je mondeling een voorlopige uitslag te horen. In de regel is dit aan het begin van het 2e halfjaar van inschrijving, maar je kan ook op een later moment een instroomassessment.

· Je ontvangt 20 werkdagen na dit gesprek de definitieve uitslag in de vorm van een instroomassessment-rapport en daaraan verbonden vrijstellingen.

Werkervaring en de toetsing binnen de CHE

Het kan zijn dat je wel passende werkervaring hebt om een leeruitkomst aan te tonen, maar dat het niet genoeg is om de gehele leeruitkomst aan te tonen. In dit geval is een instroomassessment niet geschikt. Binnen het reguliere onderwijs worden veel leeruitkomsten getoetst met een assessment waarbij je bewijs moet aanleveren dat je competent bent geworden. Je kan dan je eerdere werkervaring die je hebt opgedaan opvoeren als bewijsmateriaal bij de assessment toetsen binnen de CHE.