Filters
25 resultaten gevonden
Multicultural teaching competences of preservice teachers in the Netherlands: the role of previous and current interethnic contact
Universities offering teacher training programmes have been criticized for decades for failing to provide preservice teachers with sufficient training in multicultural teaching competences. To develop these competencies, universities are now advised to provide programs that facilitate interethnic contact between preservice teachers and pupils during internships or community-based exposure. Based on the literature, it was hypothesized that contact experiences should occur both within and beyond school settings and should extend over a prolonged period of time. This study aims to reveal the potential role of different types of interethnic contact for multicultural teaching competences among second-year preservice teachers using a repeated measures design. The findings show the crucial role of previous interethnic contact in the neighbourhood over an extended period of time on the perceived quality of multicultural teaching competences of preservice teachers.
Samen Divers | 01-09-2025AI en vorming in het onderwijs
This essay explores the implications of (generative) artificial intelligence (AI) for education, particularly in primary education. While AI can improve efficiency and support various educational processes, the rapid integration of technology in classrooms calls for a deeper consideration of which aspects of education should and should not be assigned to AI. Drawing on thinkers such as E.D. Hirsch, Thomas Pfau, and Simone Weil, I argue that the acquisition of knowledge is not merely instrumental but foundational to critical thinking, moral development, and human flourishing. Increasing reliance on AI may undermine human capacities such as memory, attention, and moral judgment, which are essential to the good life. The essay questions whether the promise of personalized learning via AI might actually contribute to cultural fragmentation, inequality, and a diminished capacity for attention. Rather than rejecting technology outright, I advocate for a more deliberate approach that prioritizes human formation and flourishing. Ultimately, the essay calls for educators and policymakers to rethink the role of AI in education, not only in terms of how we use it but also in terms of whether its integration aligns with the deeper purposes of education in a democratic and humane society.
Samen Divers | 01-06-2025Teachers and social cohesion in diverse secondary classrooms
The present paper aims to examine how teachers contribute to social cohesion in terms of the three dimensions: social relations, group identification, and the common good. A qualitative study was conducted using interviews with teachers and students and observations in two Dutch secondary schools with diverse student populations. The results showed that the dimension most often addressed was the dimension of social relations, and teachers seemed to focus on individual students more than on the group as a whole. Bridging home and school, and group formation were main themes in the dimension of group identification. The main theme in the dimension of the common good was teacher practices with regard to rules, in which fairness was an important topic for students. The three dimensions of social cohesion are inter-related and should be considered alongside each other when schools are committed to strengthening social cohesion.
Samen Divers | 15-01-2025Overgang van Oekraïense kinderen van de tijdelijke onderwijsvoorziening naar regulier onderwijs in Barneveld
Sinds de oorlog in Oekraïne in februari 2022 zijn duizenden Oekraïense gezinnen naar Nederland gevlucht. Door de grote instroom moesten tijdelijke onderwijsvoorzieningen (tov’s) worden opgezet. Deze zijn inmiddels gesloten en de kinderen zijn in het reguliere onderwijs geplaatst. Een rapport uit februari 2024 benadrukt dat de Nederlandse taalontwikkeling op de tov’s minder snel ging en dat expertisedeling voor reguliere scholen belangrijk is. In Barneveld werd een tov opgericht, waarvan de impact op de overgang naar regulier onderwijs is onderzocht. Interviews met leerkrachten en kinderen geven inzicht in succesfactoren, uitdagingen en de behoeften van leerkrachten voor toekomstige begeleiding. Leerkrachten en kinderen vertellen over het aangaan van nieuwe interetnische contacten met Nederlandse kinderen en het onderhouden van contacten met Oekraïense kinderen. Taalbeheersing vormt soms een barrière. Leerkrachten benadrukken de noodzaak van betere informatieoverdracht en begeleiding voor sociale inclusie en zowel sociale als cognitieve ontwikkeling. Aanbevelingen voor de overgang van tov naar regulier onderwijs: zorg voor een warme overdracht, betrek kinderen bij plaatsing om vriendschappen te behouden, plaats kinderen dicht bij huis, bied structurele nascholing voor NT2, overweeg Oekraïense taalgebruik in de klas, en bied begeleiding voor traumasensitief lesgeven.
Samen Divers | 28-11-2024Hannah Arendt en Burgerschapsvorming in het Binnenveld
In een gepolariseerde samenleving is de burgerschapsopdracht bedoeld om wederzijds begrip te bevorderen. Aan de hand van Hannah Arendts werk over vorming en onderwijs en lesmateriaal over het Binnenveld—een microkosmos van de ruimtelijke dilemma’s en tegenovergestelde belangen waar Nederland mee worstelt—geeft Hanke de Vries-van den Ende duiding aan hoe burgerschap vormgegeven kan worden te midden van een politiek en sociaal krachtenveld.
Samen Divers | 01-11-2024Een dynamisch en complex samenspel van (f)actoren: learning communities in de afstudeerfase van CHE-opleidingen
De CHE werkt samen met het werkveld aan grote maatschappelijke vraagstukken en biedt studenten een krachtige leeromgeving. Deze vraagstukken, gekenmerkt door complexiteit en onzekerheid, vormen de basis voor het starten van learning communities (LC’s) en professionele leergemeenschappen (PLG’s). Steeds meer CHE-studenten nemen deel aan deze LC’s. Deze publicatie onderzoekt hoe leren, onderzoeken en innoveren samengaan in verschillende CHE-opleidingen en of er verschillen zijn tussen LC’s vanwege de aard van de opleiding en het werkveld. Het doel is om werkzame praktijken en contextuele verschillen te expliciteren, gezien de toenemende noodzaak voor interprofessioneel samenwerken. De publicatie volgt op een theoretisch kader over LC’s in de afstudeerfase, gebaseerd op literatuurstudie. In het cursusjaar 2023-2024 zijn samen met LC-coördinatoren van negen bacheloropleidingen ontwerpprincipes voor LC’s in de afstudeerfase ontwikkeld. Deze principes moeten het samen leren en ontwikkelen door studenten, werkveldpartners en docenten rondom grote vraagstukken faciliteren, waarbij: • De student eigenaarschap ervaart over een gezamenlijk vraagstuk; • De participatie van werkveldpartners aansluit bij de dynamiek van het werkveld; • Het ontwerp is ingebed in het curriculum. Gedurende het cursusjaar is data verzameld via interviews met LC-coördinatoren om een beeld te krijgen van verschillende LC-praktijken. In bijeenkomsten zijn inzichten en praktijken gedeeld. Dit rapport beschrijft de opzet en uitkomsten van het participatief ontwerponderzoek en sluit af met aanbevelingen.
Samen Divers | 01-11-2024Praktijkvoorbeeld: Samen werken aan meer inclusieve en diverse lerarenopleidingen
Het Nederlandse Ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschap faciliteert de alliantie ‘Divers voor de klas’ om een vierjarig project uit te voeren gericht op meer diverse en inclusieve lerarenopleidingen. Door te streven naar een inclusieve cultuur wordt beoogd dat meer studenten uit minderheidsgroepen voor een lerarenopleiding kiezen en doorstromen naar het onderwijs, waardoor het lerarentekort wordt verkleind. Een nulmeting laat zien dat studenten die een inclusieve cultuur op de lerarenopleiding ervaren, eerder verwachten in het onderwijs te gaan werken. Dit wijst erop dat een inclusieve cultuur mogelijk kan bijdragen aan minder uitval van studenten en meer studenten zich verbinden aan het onderwijs, wat uiteindelijk kan bijdragen aan het verkleinen van het lerarentekort. Het project ambieert een meer diverse instroom en inclusieve cultuur bij de negen deelnemende lerarenopleidingen te bevorderen. Werk maken van inclusie is een gevoelige en complexe ambitie, met als risico dat men blijft hangen in beschuldigingen als niet de goede taal wordt gebruikt. Om constructief en structureel aan een inclusieve cultuur te werken, zijn eerst de concepten inclusieve cultuur en diversiteit helder gedefinieerd en is in de literatuur nagegaan hoe diversiteit en inclusie versterkt kunnen worden. Op basis hiervan is een online werkomgeving ontwikkeld. Gebruikerservaringen met de werkomgeving laten zien dat deze leidt tot het ontwikkelen van een visie, gemeenschappelijke taal en bewustwording bij alle medewerkers binnen de opleiding en tot een concreet actieplan. Tijdens dialoogsessies met de negen lerarenopleidingen wordt duidelijk hoe gevoelig het werken aan inclusie ligt en wat in de specifieke context remmend is en vragen oplevert. Er ontstaat ruimte voor zelfreflectie bij alle betrokkenen. Een gedeeld inzicht uit de dialoogsessies is dat een inclusieve en diverse opleiding vraagt om een opleidingsbrede aanpak en nauwe samenwerking met opleidingsscholen. De combinatie van de werkomgeving, kennissessies en dialoogsessies dragen bij aan het delen van concrete inzichten en handvatten om daadwerkelijk met elkaar aan de slag te gaan. Het project is, gezien deze eerste ervaringen met de opzet en de sterke aanwas van het aantal lerarenopleidingen, een veelbelovend praktijkvoorbeeld waarmee uiteindelijk het lerarentekort kan worden tegengegaan.
Samen Divers | 01-12-2023Motivatie van pabostudenten voor het doen van onderzoek
Onderzoek doen is intussen een gangbaar onderdeel op lerarenopleidingen. Maar studenten aan lerarenopleidingen kiezen primair voor het beroep en niet voor de rol van onderzoeker. Het is dan ook de vraag in welke mate leraren in opleiding gemotiveerd zijn voor onderzoek doen. Meer specifiek gaat het daarbij om de wenselijkheid van een positieve houding ten aanzien van onderzoek doen (intrinsieke motivatie). De vraag is in hoeverre intrinsieke motivatie van belang is voor de kwaliteit van het onderzoek en in bredere zin voor het ontwikkelen van een onderzoekende houding op langere termijn. Vervolgens is het de vraag in welke mate factoren als competentiegevoel, docent-student-relatie en feedback bijdragen aan de intrinsieke motivatie van studenten. De motivatie voor onderzoek doen in de afstudeerfase is nagegaan bij de opleiding leerkracht basisonderwijs (pabo) van de Christelijke Hogeschool Ede (CHE). Uit de gegevens blijkt dat de motivatie voor de kwaliteit van het onderzoek er niet toe lijkt te doen: of de pabostudenten meer intrinsiek of meer extrinsiek gemotiveerd zijn, maakt voor de eindbeoordeling weinig uit. Wel speelt de intrinsieke motivatie een belangrijke rol als het gaat om de intentie om ook na de opleiding nog onderzoeksmatig actief te zijn. Het onderzoek biedt aanknopingspunten voor het begeleiden van onderzoek van studenten op de pabo. De intrinsieke motivatie blijkt samen te hangen met het competentiegevoel en positief te worden beïnvloed door een ondersteunende begeleidingsstijl. Ook feedback, met name concrete en algemene suggesties voor verbetering van het onderzoek, versterkt de intrinsieke motivatie.
Samen Divers | 01-10-2023