Filters
21 resultaten gevonden
Overgang van Oekraïense kinderen van de tijdelijke onderwijsvoorziening naar regulier onderwijs in Barneveld
Sinds de oorlog in Oekraïne in februari 2022 zijn duizenden Oekraïense gezinnen naar Nederland gevlucht. Door de grote instroom moesten tijdelijke onderwijsvoorzieningen (tov’s) worden opgezet. Deze zijn inmiddels gesloten en de kinderen zijn in het reguliere onderwijs geplaatst. Een rapport uit februari 2024 benadrukt dat de Nederlandse taalontwikkeling op de tov’s minder snel ging en dat expertisedeling voor reguliere scholen belangrijk is. In Barneveld werd een tov opgericht, waarvan de impact op de overgang naar regulier onderwijs is onderzocht. Interviews met leerkrachten en kinderen geven inzicht in succesfactoren, uitdagingen en de behoeften van leerkrachten voor toekomstige begeleiding. Leerkrachten en kinderen vertellen over het aangaan van nieuwe interetnische contacten met Nederlandse kinderen en het onderhouden van contacten met Oekraïense kinderen. Taalbeheersing vormt soms een barrière. Leerkrachten benadrukken de noodzaak van betere informatieoverdracht en begeleiding voor sociale inclusie en zowel sociale als cognitieve ontwikkeling. Aanbevelingen voor de overgang van tov naar regulier onderwijs: zorg voor een warme overdracht, betrek kinderen bij plaatsing om vriendschappen te behouden, plaats kinderen dicht bij huis, bied structurele nascholing voor NT2, overweeg Oekraïense taalgebruik in de klas, en bied begeleiding voor traumasensitief lesgeven.
Samen Divers |Een dynamisch en complex samenspel van (f)actoren: learning communities in de afstudeerfase van CHE-opleidingen
De CHE werkt samen met het werkveld aan grote maatschappelijke vraagstukken en biedt studenten een krachtige leeromgeving. Deze vraagstukken, gekenmerkt door complexiteit en onzekerheid, vormen de basis voor het starten van learning communities (LC’s) en professionele leergemeenschappen (PLG’s). Steeds meer CHE-studenten nemen deel aan deze LC’s. Deze publicatie onderzoekt hoe leren, onderzoeken en innoveren samengaan in verschillende CHE-opleidingen en of er verschillen zijn tussen LC’s vanwege de aard van de opleiding en het werkveld. Het doel is om werkzame praktijken en contextuele verschillen te expliciteren, gezien de toenemende noodzaak voor interprofessioneel samenwerken. De publicatie volgt op een theoretisch kader over LC’s in de afstudeerfase, gebaseerd op literatuurstudie. In het cursusjaar 2023-2024 zijn samen met LC-coördinatoren van negen bacheloropleidingen ontwerpprincipes voor LC’s in de afstudeerfase ontwikkeld. Deze principes moeten het samen leren en ontwikkelen door studenten, werkveldpartners en docenten rondom grote vraagstukken faciliteren, waarbij: • De student eigenaarschap ervaart over een gezamenlijk vraagstuk; • De participatie van werkveldpartners aansluit bij de dynamiek van het werkveld; • Het ontwerp is ingebed in het curriculum. Gedurende het cursusjaar is data verzameld via interviews met LC-coördinatoren om een beeld te krijgen van verschillende LC-praktijken. In bijeenkomsten zijn inzichten en praktijken gedeeld. Dit rapport beschrijft de opzet en uitkomsten van het participatief ontwerponderzoek en sluit af met aanbevelingen.
Samen Divers | 11-01-2024Praktijkvoorbeeld: Samen werken aan meer inclusieve en diverse lerarenopleidingen
Het Nederlandse Ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschap faciliteert de alliantie ‘Divers voor de klas’ om een vierjarig project uit te voeren gericht op meer diverse en inclusieve lerarenopleidingen. Door te streven naar een inclusieve cultuur wordt beoogd dat meer studenten uit minderheidsgroepen voor een lerarenopleiding kiezen en doorstromen naar het onderwijs, waardoor het lerarentekort wordt verkleind. Een nulmeting laat zien dat studenten die een inclusieve cultuur op de lerarenopleiding ervaren, eerder verwachten in het onderwijs te gaan werken. Dit wijst erop dat een inclusieve cultuur mogelijk kan bijdragen aan minder uitval van studenten en meer studenten zich verbinden aan het onderwijs, wat uiteindelijk kan bijdragen aan het verkleinen van het lerarentekort. Het project ambieert een meer diverse instroom en inclusieve cultuur bij de negen deelnemende lerarenopleidingen te bevorderen. Werk maken van inclusie is een gevoelige en complexe ambitie, met als risico dat men blijft hangen in beschuldigingen als niet de goede taal wordt gebruikt. Om constructief en structureel aan een inclusieve cultuur te werken, zijn eerst de concepten inclusieve cultuur en diversiteit helder gedefinieerd en is in de literatuur nagegaan hoe diversiteit en inclusie versterkt kunnen worden. Op basis hiervan is een online werkomgeving ontwikkeld. Gebruikerservaringen met de werkomgeving laten zien dat deze leidt tot het ontwikkelen van een visie, gemeenschappelijke taal en bewustwording bij alle medewerkers binnen de opleiding en tot een concreet actieplan. Tijdens dialoogsessies met de negen lerarenopleidingen wordt duidelijk hoe gevoelig het werken aan inclusie ligt en wat in de specifieke context remmend is en vragen oplevert. Er ontstaat ruimte voor zelfreflectie bij alle betrokkenen. Een gedeeld inzicht uit de dialoogsessies is dat een inclusieve en diverse opleiding vraagt om een opleidingsbrede aanpak en nauwe samenwerking met opleidingsscholen. De combinatie van de werkomgeving, kennissessies en dialoogsessies dragen bij aan het delen van concrete inzichten en handvatten om daadwerkelijk met elkaar aan de slag te gaan. Het project is, gezien deze eerste ervaringen met de opzet en de sterke aanwas van het aantal lerarenopleidingen, een veelbelovend praktijkvoorbeeld waarmee uiteindelijk het lerarentekort kan worden tegengegaan.
Samen Divers | 12-01-2023Motivatie van pabostudenten voor het doen van onderzoek
Onderzoek doen is intussen een gangbaar onderdeel op lerarenopleidingen. Maar studenten aan lerarenopleidingen kiezen primair voor het beroep en niet voor de rol van onderzoeker. Het is dan ook de vraag in welke mate leraren in opleiding gemotiveerd zijn voor onderzoek doen. Meer specifiek gaat het daarbij om de wenselijkheid van een positieve houding ten aanzien van onderzoek doen (intrinsieke motivatie). De vraag is in hoeverre intrinsieke motivatie van belang is voor de kwaliteit van het onderzoek en in bredere zin voor het ontwikkelen van een onderzoekende houding op langere termijn. Vervolgens is het de vraag in welke mate factoren als competentiegevoel, docent-student-relatie en feedback bijdragen aan de intrinsieke motivatie van studenten. De motivatie voor onderzoek doen in de afstudeerfase is nagegaan bij de opleiding leerkracht basisonderwijs (pabo) van de Christelijke Hogeschool Ede (CHE). Uit de gegevens blijkt dat de motivatie voor de kwaliteit van het onderzoek er niet toe lijkt te doen: of de pabostudenten meer intrinsiek of meer extrinsiek gemotiveerd zijn, maakt voor de eindbeoordeling weinig uit. Wel speelt de intrinsieke motivatie een belangrijke rol als het gaat om de intentie om ook na de opleiding nog onderzoeksmatig actief te zijn. Het onderzoek biedt aanknopingspunten voor het begeleiden van onderzoek van studenten op de pabo. De intrinsieke motivatie blijkt samen te hangen met het competentiegevoel en positief te worden beïnvloed door een ondersteunende begeleidingsstijl. Ook feedback, met name concrete en algemene suggesties voor verbetering van het onderzoek, versterkt de intrinsieke motivatie.
Samen Divers | 10-01-2023Exploring the concept of school belonging
School belonging is important for well-being and academic achievement of youth. School belonging is a broad concept for which researchers from different disciplinary backgrounds have developed a variety of synonyms and indicators. To explore the content of the concept of school belonging, an expert rating study was conducted with 73 expert researchers who rated different synonyms, indicators, and clusters of indicators of school belonging. Results showed that the experts considered connectedness the most suitable synonym of school belonging and inclusion, acceptance, connection, and respect the best indicators. With a multidimensional scaling analysis, two dimensions (the object of belonging and the intra- versus interpersonal nature of belonging) and five clusters of indicators were identified. The findings of this study provides some conceptual clarity that may help future research.
Samen Divers |Bouwen aan inclusieve en diverse lerarenteams
Veel scholen hebben te maken met een lerarentekort. Om nieuwe leraren aan te trekken en huidige leraren te behouden, is het belangrijk om te zorgen voor een fijn leer- en werkklimaat. Van grote invloed hier op is een inclusieve cultuur. Een inclusieve cultuur draagt bij aan een gevoel van verbondenheid en biedt bovendien meer ruimte voor diversiteit in het team. Dit is een kans, omdat een divers lerarenteam een beter afspiegeling is van de maatschappij en een verrijkend voorbeeld voor de leerlingen. We leggen in dit artikel uit wat je als schoolleider en bestuurder kunt doen om een inclusieve cultuur te bevorderen en we lichten een tool toe, waarmee schoolleiders eenvoudig hun school kunnen analyseren en een actieplan maken, toegespitst op hun eigen situatie.
Samen Divers | 12-01-2022Conditions for cultural belonging among youth of immigrant descent in Germany, the Netherlands, Sweden and the United Kingdom
Intergroup contexts of classrooms have an influence on mainstream and ethnic belonging of youth of immigrant descent. Based on the normative reference group theory, a higher level of ethic identification is expected in classrooms with a higher proportion of co-ethnic youth and, based on constrict theory, a lower level of mainstream identification is expected in ethnically more diverse classrooms. However, these relations between ethnic composition and cultural belonging may differ between countries due to differences in multicultural policies and colonial histories. Using two waves of data from CILS4EU survey, we conduct a cross-national comparison of the relation between intergroup contexts of classrooms and cultural belonging. The results imply that both theories cannot be generalized across national contexts, and other factors vary as well across countries. Therefore, research and policy in this area should pay more attention to the national context in terms of policies and histories.
Samen Divers |Beleidsimplicaties bij tegenstrijdige onderzoeksuitkomsten
Wat moet je doen als je beleid wilt maken op basis van wetenschappelijk onderzoek waarvan de resultaten totaal niet eenduidig zijn? Dit essay behandelt vier valkuilen bij het gebruik van tegenstrijdige onderzoeksuitkomsten door beleidsmakers: (1) verwarren van theoretische en empirische argumenten, (2) onderzoekscontext en beleidscontext aan elkaar gelijkstellen, (3) te sterke claims aan onderzoeksresultaten verbinden en (4) achterliggende trends negeren. De valkuilen worden geïllustreerd met eigen ervaringen tijdens onderzoek naar etnische diversiteit in het onderwijs. Het essay sluit af met voorbeeldvragen die kunnen helpen bij het vertalen van tegenstrijdige onderzoeksuitkomsten naar passend beleid.
Samen Divers |