In de openbare les ‘Loyaliteit in meervoud’ betoogt Danielle van de Koot dat:
1) loyaliteit een onderscheidend en onmisbaar begrip is om kinderen die uithuisgeplaatst zijn beter te begrijpen,
2) dat zowel de kracht van loyaliteiten als conflicterende loyaliteiten meer aandacht moeten krijgen in onderzoek en
3) dat onderzoek moet starten bij de ervaringen van kinderen zelf om tot meer betrouwbare resultaten te komen.
Duidelijk wordt welke inzichten onderzoek al heeft opgeleverd, welke misverstanden er bestaan en wat vervolgstappen in onderzoek moeten zijn. Zo dient betrouwbaar onderzoek naar loyaliteitsconflicten bij kinderen te starten bij de ervaringen van kinderen zelf. Cruciaal in de omgang met loyaliteiten lijkt het woord ‘ruimte’. Kinderen hebben ruimte nodig om loyaal te mogen te mogen zijn aan iedereen die voor hen belangrijk is. Volwassenen kunnen deze ruimte voor loyaliteit in meervoud creëren, als zij zelf geen eisende partij worden of loyaliteit opdringen.