Publicatie

De ouder-kindrelatie in speltherapie

Kwalitatief onderzoek naar intersubjectiviteit binnen ouder-kind speltherapie

In dit onderzoek wordt in beeld gebracht hoe intersubjectiviteit, afstemming tussen kind en ouder, zichtbaar wordt in ouder-kind speltherapie. De betrokkenheid van de ouder bij het spel van het kind vormt de basis voor de ontwikkeling van zelfvertrouwen, gevoel van eigenwaarde en regulerende vaardigheden van het kind. Binnen ouder-kind speltherapie wordt gewerkt aan het faciliteren, vergroten en versterken van momenten van intersubjectiviteit. Het is van belang voor het werkveld dat de speltherapeutische interventies die hierbij worden ingezet, voldoende beschreven worden. Deze meervoudige casestudy omvat een observatiestudie, gecombineerd met semi-gestructureerde interviews om deze speltherapeutische handelingen in beeld te krijgen. Uit de bevindingen blijkt dat de speltherapeut kansen probeert te benutten om speelsheid, acceptatie, nieuwsgierigheid en empathie aan te wakkeren door onder andere de gezamenlijke relatie te benadrukken, de aandacht van het kind en de ouder te richten op elkaar, elkaars spelfiguren of het spel en door het faciliteren van gezamenlijk spel. Het verdient aanbeveling om vervolgonderzoek te doen naar de inhoud van spelbeelden en spelthema’s, om daarmee het zicht op intersubjectiviteit te vergroten. Daarnaast is het van belang te kijken naar de mogelijke effecten van de speltherapeutische interventies, door ook sessies uit latere fasen in het proces in onderzoek te betrekken.

Auteur(s)

Else Goossensen-Bredemeijer, Tineke Brug, Myrthe Kluin

Publicatietype

Artikel

Pagina (start)

20

Pagina (einde)

27

Trefwoorden

Ouder, Kind, Speltherapie, Intersubjectiviteit

Taal

Nederlands

Gepubliceerd in

Tijdschrift voor vaktherapie

Gepubliceerd op datum

2023-05-16

Wat hebben we onderzocht?

Doel van het onderzoek
Dit onderzoek brengt in kaart hoe intersubjectiviteit – de afstemming tussen kind en ouder – zichtbaar wordt in ouder-kind speltherapie. De betrokkenheid van de ouder bij het spel van het kind vormt daarbij de basis voor de ontwikkeling van zelfvertrouwen, eigenwaarde en regulerende vaardigheden bij het kind.

Focus binnen speltherapie
Binnen ouder-kind speltherapie staat het faciliteren, vergroten en versterken van momenten van intersubjectiviteit centraal. Voor het werkveld is het belangrijk dat de speltherapeutische interventies die hiervoor worden ingezet, duidelijk worden beschreven.

Onderzoeksopzet
Deze meervoudige casestudy combineert een observatiestudie met semi-gestructureerde interviews om de interventies zichtbaar te maken. Uit de bevindingen blijkt dat de speltherapeut actief kansen benut om speelsheid, acceptatie, nieuwsgierigheid en empathie aan te wakkeren. Dit gebeurt onder andere door de gezamenlijke relatie te benadrukken, de aandacht van kind en ouder op elkaar of op elkaars spelfiguren te richten, en door gezamenlijk spel te faciliteren.

Aanbevelingen voor vervolgonderzoek
Aanbevolen wordt om in vervolgonderzoek ook te kijken naar de inhoud van spelbeelden en spelthema’s, om zo het zicht op intersubjectiviteit te vergroten. Daarnaast is het waardevol om te onderzoeken wat de mogelijke effecten van de interventies zijn, door ook sessies uit latere fasen van het proces mee te nemen.