De praktijk oefenen met VR
De inzet van VR biedt hierbij nog extra mogelijkheden; scenario’s kunnen herhaaldelijk worden doorlopen, het biedt de mogelijkheid om theorie in de praktijk te oefenen en eventueel zelfs af te toetsen. Ook biedt het de mogelijkheid om studenten van andere studenten te laten leren door studenten bij elkaar mee te laten kijken (door op een separaat scherm te tonen welke handelingen iemand in de VR-omgeving uitvoert) en op elkaar feedback (en feedforward) te geven.
In het geval van het (opnieuw) aanleren van klinisch redeneervermogen, zijn deze voordelen van VR nog relevanter. Dit redeneervermogen is niet altijd gemakkelijk aan te leren, gelet op de subtiliteit die het vraagt, de kennis die ervoor benodigd is en de ‘meters’ die men moet maken om tot een goed ontwikkeld onderscheidingsvermogen te komen.
Het lastige om deze vaardigheden goed te ontwikkelen, wordt vergroot door de praktijk van ‘hybride zorg’ vandaag de dag. Hiermee wordt bedoeld dat het ziekenhuis en zorg thuis steeds meer in elkaar overlopen, zowel qua plek als qua tooling die worden ingezet en qua werkwijze.
Het achterhalen van de daadwerkelijke behoefte, vertalen van deze behoefte naar beschikbare tooling of aanpassing daarvan in de VR-omgeving en het implementeren in het bestaande opleidingsaanbod. Het zijn allemaal belangrijke activiteiten om de volgende stap te zetten in het nog beter samen opleiden in de keten.
Het ValleiLab brengt ideeën tot leven
De plek waar je regionaal en interdisciplinair werkt, leert, ervaart, elkaar ontmoet en geïnspireerd raakt.