Zoeken

Filters

1004 resultaten gevonden

Verlangen naar het heilige (Boek)

In ‘Verlangen naar het heilige’ laat theoloog Jan Martijn Abrahamse zien dat we het heilige nodig hebben. Na decennia waarin ons leven gedirigeerd werd door maakbaarheid, efficiëntie en groei-denken, klinken er in toenemende mate geluiden van machteloosheid, gemis aan houvast en een gevoel van ontheemding. Het heilige laat ons anders kijken naar deze wereld, de schepping en elkaar. Een vernieuwend boek dat aansluit bij zowel het eigen protestantse gemis als bij het gevoel dat ook mensen buiten de kerk kunnen hebben.

Publicatie | 16-06-2025

Verlangen naar het heilige (Lectorale rede)

Deze lectorale rede is op 14 juni 2024 in verkorte versie door Jan Martijn Abrahamse uitgesproken bij zijn installatie als lector voor het lectoraat ‘Theologie - Verlangen naar het Heilige’. Is er nog wel iets heilig in onze tijd? Is dat belangrijk voor een maatschappij? Wat bedoelen we dan met het h/Heilige? En hoe kun je mensen helpen op het spoor van het Heilige te komen? Deze vragen staan centraal in de onderzoeksfocus van het lectoraat theologie aan de CHE. Een uitgebreide versie van deze rede is later als boek verschenen: https://www.kokboekencentrum.nl/boek/verlangen-naar-het-heilige/

Publicatie | 16-06-2025

Op zoek naar ruimte voor resonantie en gesprek

De plof van de ochtendkrant op de deurmat, met koffie in de hand voor het acht uurjournaal – het zijn oubollige beelden in een wereld waarin real-time journalistiek de klok slaat. 24/7 nieuws, direct verspreid en via meerdere platforms onmiddellijk beschikbaar voor wie wil. De snelheid en onmiddellijkheid van real-time journalistiek heeft grote impact op het vak, het publiek, en niet in de laatste plaats journalisten zelf. De spreekwoordelijk ‘hele’ wereld ligt met internet, sociale media en mobiele telefonie in de palm van onze hand, maar of dat nu meer begrip en verbondenheid heeft gegeven? De journalistiek staat op een tweesprong en zoekt naar relevantie en nieuwe verbinding met het publiek voor wie ze bestaat.

Publicatie | 16-06-2025

Overgang van Oekraïense kinderen van de tijdelijke onderwijsvoorziening naar regulier onderwijs in Barneveld

Sinds de oorlog in Oekraïne in februari 2022 zijn duizenden Oekraïense gezinnen naar Nederland gevlucht. Door de grote instroom moesten tijdelijke onderwijsvoorzieningen (tov’s) worden opgezet. Deze zijn inmiddels gesloten en de kinderen zijn in het reguliere onderwijs geplaatst. Een rapport uit februari 2024 benadrukt dat de Nederlandse taalontwikkeling op de tov’s minder snel ging en dat expertisedeling voor reguliere scholen belangrijk is. In Barneveld werd een tov opgericht, waarvan de impact op de overgang naar regulier onderwijs is onderzocht. Interviews met leerkrachten en kinderen geven inzicht in succesfactoren, uitdagingen en de behoeften van leerkrachten voor toekomstige begeleiding. Leerkrachten en kinderen vertellen over het aangaan van nieuwe interetnische contacten met Nederlandse kinderen en het onderhouden van contacten met Oekraïense kinderen. Taalbeheersing vormt soms een barrière. Leerkrachten benadrukken de noodzaak van betere informatieoverdracht en begeleiding voor sociale inclusie en zowel sociale als cognitieve ontwikkeling. Aanbevelingen voor de overgang van tov naar regulier onderwijs: zorg voor een warme overdracht, betrek kinderen bij plaatsing om vriendschappen te behouden, plaats kinderen dicht bij huis, bied structurele nascholing voor NT2, overweeg Oekraïense taalgebruik in de klas, en bied begeleiding voor traumasensitief lesgeven.

Publicatie | 16-06-2025

Sturen op tijd

De Christelijke Hogeschool Ede (CHE) heeft als strategisch ideaal voor haar medewerkers en studenten ‘bezield werken en opleiden’. Hoe er met tijd wordt omgegaan lijkt een belangrijke barrière of voorwaarde te zijn om bezield te kunnen werken. Het lectoraat Bezieling & Professionaliteit van de CHE doet daarom onderzoek naar een goede omgang met werktijd. Een betere omgang met werktijd vereist actieve sturing van leiderschap in organisaties vereist. Daarom is het van belang meer inzicht te krijgen in de manier waarop leiderschap kan sturen op werktijd. Daarover gaat dit rapport dat verslag doet van de manier waarop er binnen de CHE leiding wordt gegeven aan de omgang met werktijd. De onderzoeksvraag luidt: Hoe wordt er binnen de CHE formeel en informeel leiding gegeven aan de omgang met werktijd van haar medewerkers?

Publicatie | 16-06-2025

Column: Tel je knopen: arbeidsproductiviteit en onbenut arbeidspotentieel

Het nieuwste zorgenkindje op de arbeidsmarkt waar ondernemers een knoop in hun maag van krijgen is de arbeidsproductiviteit, de toegevoegde waarde van één werknemer per uur. Simpel gezegd: hoeveel knopen een kleermaker per uur aan een jas kan zetten.

Publicatie | 16-06-2025

Column: Werkgeverschap? Human Capital? Mij niet bellen...

Laten we eerlijk zijn: wie in het mkb neemt regelmatig echt de tijd om diep na te denken over zijn werkgeverschap? Als eigenaar van een klein bedrijf is het al mooi als je aan het einde van de dag de klanten hebt bediend, de facturen zijn verstuurd en alle brandjes zijn geblust. En dan komt er iemand met het idee dat je ook nog moet nadenken over hoe je in de toekomst voldoende mensen hebt om je werk gedaan te krijgen: "Zeg, heb je nog vijf minuten om over je personeel na te denken en te kijken naar hoe vitaal jouw human capital is?". Tuurlijk.

Publicatie | 16-06-2025

De diepte bereiken: Toekomstgericht begeleiden van jongvolwassenen in de langdurige zorg

In dit artikel staat de vraag centraal hoe jongvolwassenen die begeleid wonen hun leven ervaren en wat zij vinden van de ondersteuning die ze hierbij krijgen. Naast het perspectief van de jongvolwassenen is ook het perspectief van naasten onderzocht en zijn dossiers bestudeerd. In de resultaten worden vier thema’s besproken die uit het onderzoek naar voren zijn gekomen: (1) Jongvolwassenen ervaren de meeste problemen op het terrein van mentale gezondheid. (2) Jongvolwassenen hebben behoefte aan sociale contacten, maar hebben moeite om de juiste (hoeveelheid) vrienden te vinden. (3) Jongvolwassenen worden vooral op een praktische manier voorbereid op de toekomst en stellen aandacht voor hun lichamelijke gezondheid uit. (4) In de ondersteuning zou meer aandacht moeten zijn voor toekomstvragen van jongvolwassenen die niet alleen praktisch, maar ook existentieel en maatschappelijk van aard zijn.

Publicatie | 16-06-2025