Filters
1003 resultaten gevonden
Zachter, minder, trager, zwakker
Het Trimbosrapport uit 2023 met de veelzeggende titel Harder, better, faster, stronger? agendeert de rol van onzekerheid in relatie tot prestatiedruk. De onderzoekers signaleren een ‘opeenstapeling van onzekerheden’ waar studenten onder lijden. Centrale vraag in dit hoofdstuk is daarom: hoe kan het hoger onderwijs reageren op de noodkreet die uit het Trimbosrapport klinkt en studenten beter leren omgaan met onzekerheid? Allereerst wordt geconstateerd dat meritocratie mede debet is aan onzekerheid en bovendien op een technocratische wijze kijkt naar de bestrijding daarvan. Vervolgens wordt betoogd dat het meritocratische denken door zijn technocratische karakter niet in staat is om de problematiek van onzekerheid te adequaat adresseren. Meritocratie miskent te veel het existentiële karakter ervan. Die dimensie ontbreekt ook in het Trimbosrapport, waardoor de repertoires die de onderzoekers aanreiken, tekortschieten. Daarom bepleiten de auteurs een perspectiefwisseling, waarbij aanknopingspunten worden gezien in aandacht voor de levensbeschouwelijke dimensie in het onderwijs voor een betere omgang met onzekerheid. Uitgewerkt wordt hoe het hoger onderwijs existentiële kwesties een plek kan geven in het curriculum, welke pedagogische kwaliteiten docenten daarvoor nodig hebben en welke eisen dit aan de schoolomgeving stelt.
Publicatie | 16-06-2025Gezond eten bevorderen
In de rol van ‘gezondheidsbevorderaar' hebben wijkverpleegkundigen een belangrijke taak bij het bevorderen van gezond eet- en drinkgedrag. In de praktijk vervullen wijkverpleegkundigen deze rol nog niet altijd. Het is onduidelijk welke factoren hierop invloed hebben. Het doel van deze studie was het in kaart brengen van belemmerende en bevorderende factoren die wijkverpleegkundigen ervaren in het bevorderen van gezond eet- en drinkgedrag van cliënten. En ook: welke factoren hebben daarom aandacht nodig in professionalisering?
Publicatie | 16-06-2025Onderwijs voorbij de meritocratie
Prestaties, prestaties, prestaties. Het onderwijs lijdt aan prestatiepijn die alsmaar heviger wordt. Kunnen leerlingen, docenten en scholen de oplopende prestatieverplichtingen wel nakomen? Als we met nog meer inspanning voor betere prestaties nauwelijks verder komen, waarmee dan wel? Onderwijs voorbij de meritocratie kijkt voor het vraagstuk van prestaties naar het onderliggende meritocratisch ideaal van de eigen verdiensten en stelt dat ter discussie. Het meritocratisch ideaal is weliswaar aantrekkelijk, maar in de huidige samenleving en in het huidige onderwijs is dat ideaal tiranniek geworden. De meritocratie holt de solidariteit uit en ondermijnt de menselijke waardigheid. Aan de orde zijn vragen als: hoe heeft het meritocratisch ideaal zijn weg gevonden in het onderwijs? Wat is de betekenis ervan voor het werken aan gelijke kansen en waardoor schiet dit haar doel voorbij? Hoe kunnen scholen onderwijs en gelijke kansen realiseren voorbij de meritocratie? Wat zijn bruikbare en relevante alternatieven voor het eenzijdig streven naar eigen verdiensten? Wat hebben onderwijsbestuurders, schoolleiders, docenten en andere betrokkenen daarvoor te doen? Onderwijs voorbij de meritocratie bevat elf academische bijdragen en zes praktijkbijdragen die de verbeelding over goed onderwijs uitdagen en verrijken. De auteurs laten zich daarbij voeden door bronnen uit filosofie, pedagogiek en theologie. De bundel is voor moedige mensen in het onderwijs, de samenleving en de politiek.
Publicatie | 16-06-2025Relationele professionaliteit
De kracht van relaties. Onder deze slogan doen lectoraten aan de CHE praktijkgericht onderzoek. Met alle lectoraten zijn in de winter van 2022-2023 interviews gehouden, gericht op conceptuele verdieping en het ontdekken van dwarsverbanden en lectoraatoverstijgende deelthema’s rond de kracht van relaties. Aan die interviews is dit verslag gewijd. In wat volgt worden de centrale bevindingen uit de interviews gepresenteerd. De focus ligt daarbij op het identificeren van thema’s in kennisontwikkeling rond de kracht van relaties. De geïdentificeerde thema’s worden niet uitvoerig uitgediept en leiden ook niet tot afgeronde inzichten. In dit stadium staat het in kaart brengen van thema’s die opkomen vanuit de onderzoekspraktijk centraal. Een methodologische verantwoording is achter in dit verslag te vinden. Na een recapitulatie van eerdere publicaties over de kracht van relaties worden de volgende thema’s uitgelicht: associaties bij de notie ‘relationele professionaliteit’, voorwaarden voor goede relaties, de morele en existentiële aspecten van relationeel werken en de destructieve kracht van relaties.
Publicatie | 08-09-2025Betrokken journalistiek
Betrokken journalistiek is een correctie op de objectieve school, zonder die te willen vervangen. De verdiensten van de objectieve methode – verificatie, meerdere bronnen, wederhoor en alle journalistieke deugden – staan recht overeind. Tegelijk richten betrokken journalisten zich op meer dan enkel ‘de markt’, en alle distantie en vervreemding die daarmee gepaard gaat. Betrokken journalisten zijn openlijk waardengedreven, gericht op mensen en dus subjectief. Een betrokken journalist is nooit neutraal, maar bekent kleur, inclusief overtuigingen en levensbeschouwingen, en is empathisch, vanuit een persoonlijke betrokkenheid op het onderwerp. Betrokken journalisten verslaan ook geen object, een voorwerp van hun nieuwsgierigheid, maar een subject, mensen van vlees en bloed. Waarheidsvinding blijft het grote gebod, maar mensen recht doen is voor betrokken journalisten precies even belangrijk. Ten slotte zien ze hun publiek als meer dan enkel nieuwsconsumenten. Betrokken journalisten onderhouden een permanente, wederkerige relatie en zijn transparant in hun verantwoording. Aan de bundel werkten 26 meer en minder bekende auteurs mee uit alle geledingen van journalistiek en academie. Wat hun essays gemeen hebben, is een persoonlijke invalshoek. Nooit eerder werden zoveel ervaringen vanuit zoveel verschillende perspectieven gedeeld.
Publicatie | 04-09-2025Journalistiek onder druk
De journalistiek staat onder druk. Dit proefschrift betoogt dat deze situatie een actieve interpretatie van autonomie vraagt en dat journalisten deze autonomie kunnen versterken door reflectie. De hoofdvraag van dit onderzoek luidt daarom: Hoe kunnen formele en informele reflectiepraktijken in het journalistieke productieproces de professionele autonomie van journalisten versterken? Om deze hoe-vraag te beantwoorden doet dit onderzoek participatief actieonderzoek. In de literatuur wordt journalistiek regelmatig als een a-reflectief beroep geschetst (Shoemaker & Reese, 2014). Dit onderzoek nuanceert dat beeld: er zijn veel verschillende vormen van reflectie over de breedte van het journalistieke veld: van individueel tot collectief en van informeel tot formeel. Veel in reflectie opgedane inzichten worden echter niet vertaald naar het werkproces. Ook is er het probleem van de organisatieparadox: elke vorm van reflectie vraagt enige vormgeving, maar te veel organisatie in strijd is met de eigen autonomie. Een analyse van de 14 interviews leidt tot drie ontwikkelprincipes van de open leercultuur: psychologische veiligheid, faciliterend leiderschap en een experimenterende benadering. Documentenanalyse, interviews, focusgroepen en een interventieonderzoek leiden tot het ontwikkelwiel van de open leercultuur: praat met elkaar over de betekenis van reflectie en autonomie, train reflectievaardigheden, vind elkaar rondom commitment voor het vak, werk aan psychologische veiligheid, erken machtsverschillen, en ontwikkel op een experimenterende manier. Mede gezien de prevalentie van ongewenst en grensoverschrijdend gedrag zoals dat afgelopen jaren in meerdere crisis bij redacties tot uiting is gekomen, ligt hier een belangrijk thema voor de journalistieke praktijk.
Publicatie | 04-09-2025De tijd ont-managen
Pleidooi voor een rijkere benadering van werktijd. Wat verstaan we onder werktijd? Welke tijdservaringen zijn er van belang voor bezielde professionaliteit? En hoe kom je tot een goede omgang met werktijd en wat zijn voorwaarden daarvoor? Geïnspireerd door bronnen uit religie, filosofie en kunst doet Van Putten voorstellen voor een rijker begrip van werktijd. Hij pleit niet zozeer voor tijdsmanagement maar voor ont-managen van de werktijd. Voor datgene dat niet zozeer draait om productiviteit maar wel belangrijk is om op de werkvloer te beschermen.
Publicatie | 16-06-2025Religie en lokaal bestuur
De bundel Religie en lokaal bestuur onderzoekt de relatie tussen religie en lokale overheden in Nederland en biedt inzichten in vier belangrijke invalshoeken: (1) juridische en historische structuren die de basis vormen voor interacties tussen religieuze gemeenschappen en overheden, zoals de scheiding van kerk en staat; (2) dagelijkse beleidspraktijken, met thema’s als interreligieuze samenwerking en behoud van religieus erfgoed; (3) het belang van religieuze geletterdheid om beleidsmakers te helpen effectief te communiceren met verschillende geloofsgemeenschappen; (4) de rol van publieke professionals, zoals burgemeesters en ambtenaren, die respect en begrip voor religieuze diversiteit in hun werk integreren. Met een praktisch en theoretisch kader biedt deze bundel lokale beleidsmakers handvatten om bij te dragen aan een inclusieve samenleving waarin religieuze diversiteit gewaardeerd wordt.
Publicatie | 16-06-2025