Blog / 18-11-2025

Meer dan motivatie: het belang van realistische verwachtingen

Blog 3 uit whitepaper Waardengedreven LOB

Een veelgemaakte fout bij studiekeuzes is dat motivatie en enthousiasme overschat worden. Natuurlijk is het mooi als een leerling gemotiveerd aan een studie begint, maar de juiste verwachtingen zijn een veel sterkere voorspeller van studiesucces. Enthousiasme verdwijnt gemakkelijk als deze gemotiveerd is op een verwachting die níet uitkomt.

groepje vt buiten

Dat komt helaas regelmatig voor. Leerlingen weten vaak niet goed waar ze op moeten letten bij het kiezen van een opleiding. Hier ligt een belangrijke taak voor ouders, mentoren en decanen. Samen kunnen ze criteria opstellen: wat mag je wél verwachten van een studie en wat niet? Dat kan een opgave zijn voor de leerling die (eindelijk) een keuze gemaakt heeft. Alleen zo ontstaat een realistisch beeld. Want een ‘leuke’ open dag, wil nog niet zeggen dat de studie vanzelf ook leuk is. Verder hebben mensen de voorkeur om hun vooroordelen (verwachtingen) te bevestigen en vooral informatie serieus te nemen die past bij het vooroordeel (verwachting).

Probeer dus de (on)bewuste verwachtingen te expliciteren. Denk aan vragen als:

  • Wat denk je te verwachten van … toetsing, sfeer, lastige/leuke vakken etc.
  • Waarop zijn deze verwachtingen gebaseerd?

Natuurlijk is het ook interessant om voorafgaande aan een meeloopdag of proefstudeerdag etc. de verwachtingen te bespreken en na afloop te evalueren.

PS: bekijk ook de studiekeuzechecklist op deze website. Veel succes!