Technologie met betekenis
Versnippering en gebrek aan overzicht
De regio Midden-Holland is actief bezig met het uitvoeren van valpreventie-interventies, passend binnen het Integraal Zorgakkoord (IZA). Toch mist er iets essentieels: een centraal overzicht. "Er zijn veel verschillende trajecten en betrokken partijen, maar wat echt ontbreekt, is inzicht in de effectiviteit van de interventies," vertelt Danielle Deuss, fysiotherapeut en projectleider Valpreventie in Waddinxveen. “We willen weten wat werkt, voor wie, en waar.”
Daarom ontstond het idee voor een centraal monitoringssysteem: een digitaal platform waarin gegevens over valrisico’s, interventies en resultaten worden verzameld en toegankelijk gemaakt voor alle relevante partijen – van buurtsportcoach tot gemeentebeleid. Binnen een innovatietraject van Campus Gouda ontwikkelden studenten Toegepaste Informatica (Hogeschool Rotterdam) vorig jaar een eerste versie van dit systeem. Dit jaar bouwden ICT-studenten van de Christelijke Hogeschool Ede hierop voort.
Drie applicaties, één doel
Het monitoringssysteem bestaat uit drie applicaties:
- Valrisicotest – Deze applicatie helpt professionals bij het afnemen van bestaande valrisicotesten en slaat de resultaten veilig op in een centrale database.
- Valpreventietrajectbeheer – Speciaal voor fysiotherapeuten en buurtsportcoaches. Hierin kunnen trajecten worden gestart, deelnemers worden toegevoegd en wordt inzichtelijk waarom iemand eventueel voortijdig stopt.
- Dashboard voor gemeenten en GGD – Deze applicatie geeft beleidsmakers visueel en inhoudelijk inzicht in trends, effectiviteit en behoefte per gemeente.
"De grote kracht is dat we straks in één oogopslag kunnen zien wat er gebeurt binnen vijf gemeenten," legt Danielle uit. "Dat helpt ons om beter beleid te maken én sneller passende interventies in te zetten."
Van onderwijs naar maatschappelijke toepassing
De applicaties zijn ontworpen en gebouwd door studenten van de opleiding HBO-ICT van Christelijke Hogeschool Ede. Floris van Wingerden, vierdejaars student Software Development, was een van hen. "Ik was verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de applicaties voor de valrisicotest en het beheer van de trajecten. Voor mij was het een compleet nieuw domein. Pas toen ik mij erin verdiepte, zag ik hoe groot het probleem van valincidenten bij ouderen eigenlijk is."
Zijn klasgenoot Matthijs Koops, student UX Design (functioneel ontwerp), vertaalde de wensen van de opdrachtgever naar werkbare oplossingen. "Voor mij zat de uitdaging vooral in het communiceren met mensen die weinig ICT-kennis hebben, maar wel precies weten wat ze nodig hebben. Het geeft voldoening om aan iets te werken waarvan je weet dat het echt verschil kan maken voor mensen."
Hoewel de ontwikkeling uitdagend was en niet alle functionaliteiten volledig konden worden afgerond binnen de gestelde tijd, kijken de studenten positief terug. "Het was interessant om met echte data te werken en een tastbaar systeem te ontwikkelen dat écht gebruikt gaat worden. Dat geeft veel voldoening," aldus Floris.
De impact op het onderwijs: leren in de praktijk
Volgens Fenneke van de Beek, docent en afstudeercoach bij de CHE, is dit een schoolvoorbeeld van mensgerichte ICT. "De studenten hebben ontzettend professioneel gewerkt. Ze hebben veldonderzoek gedaan, belangen van verschillende partijen opgehaald en voortdurend feedback verwerkt. Het resultaat is een werkend prototype waar fysiotherapeuten direct mee aan de slag kunnen."
Daarnaast is het traject volgens haar waardevol omdat het maatschappelijke betrokkenheid en praktijkervaring combineert. "ICT is niet alleen technologie; het is een middel dat mensen verder brengt. Dat zie je hier heel duidelijk."
Samenwerking die werkt
Voor Campus Gouda is het innovatietraject een voorbeeld van hoe onderwijs, overheid en zorgpraktijk elkaar versterken. Projectleider innovatietrajecten Candice Vrolijk vertelt: “Wij brengen studenten en organisaties bij elkaar. Organisaties krijgen frisse inzichten en praktische oplossingen, studenten leren samenwerken in een echte context. Soms leidt het zelfs tot stageplekken of banen.”
De verwachting is dat het systeem op termijn in de hele regio uitgerold kan worden – en daarmee bijdraagt aan het veiliger ouder worden in Midden-Holland. “Zelf ben ik niet technisch onderlegd, maar de studenten presenteerden hun werk zo helder dat het voor iedereen begrijpelijk was, ook voor de niet-techneuten. De studenten hebben in twintig weken echt iets waardevols opgeleverd waar de volgende studenten op door kunnen bouwen.”
Vooruitblik: van prototype naar praktijk
De regio Midden-Holland is van plan het concept verder te ontwikkelen. “Het is een mooi begin, en we hopen het systeem in de toekomst breder te kunnen uitrollen,” zegt Danielle Deuss. “Met dit soort samenwerkingen – tussen zorg, gemeente en onderwijs – kunnen we écht stappen zetten in de preventie van vallen onder ouderen.”
Conclusie: technologie met betekenis
Het Valpreventietraject Monitoringssysteem is meer dan een verzameling applicaties. Het is een innovatieve oplossing voor een concreet maatschappelijk probleem. Door praktijk en onderwijs te verbinden, ontstaat niet alleen een technisch werkend product, maar ook een leerervaring die studenten én de samenleving verder helpt.