Blog / 26-07-2024

“Mijn passie voor kwetsbare kinderen wil ik inzetten in mijn werk”

Student Hanneke over de opleiding tot pedagogisch educatief professional

“Wat een lastig kind”. Zo’n uitspraak raakte Hanneke diep tijdens de opvoeding van haar zes kinderen. Want je moet altijd verder kijken dan het gedrag. Je leert dit Associate degree Pedagogisch Educatief Professional (Ad-PEP) aan de CHE. Bovendien is het haar persoonlijke missie.

Hanneke Adpep

"Met deze studie leer je methodisch werken, zodat je jouw handelen onderbouwt vanuit de theorie.”

Hanneke is 49 jaar en woont in Rhenen. Toen ze begon aan de opleiding, nam ze een flinke rugzak aan opvoedervaring mee naar de CHE. Maar ook naar haar huidige werk. Ze startte als onderwijsassistent en gaat met deze Ad-PEP nu taken van een intern begeleider in het speciaal basisonderwijs overnemen.


Leerschool

Van Hanneke kun je veel leren. Kinderen straffen? Nee, liever laat ze eerst de stress zakken. En gaat bijvoorbeeld een rondje met ze steppen. Eén-op-één aandacht voor kinderen die het net even extra nodig hebben. Gelukkig viel er voor haar ook nog genoeg te leren: “Ik houd enorm van pedagogiek en psychologie. Met deze studie leer je methodisch werken, zodat je jouw handelen onderbouwt vanuit de theorie.” 

De goede kant op

Maar het belangrijkste dat Hanneke heeft geleerd? “Mijn eigen weg kiezen. De Ad-PEP aan de CHE combineert op een mooie manier onderwijs en jeugdzorg. Tijdens de opleiding kwam ik erachter dat ik richting de jeugdzorg wilde.” Ze leerde niet alleen haar eigen weg te kiezen, maar ook om zichzelf stevig te positioneren: “Je leert beter samenwerken en communiceren met collega’s. Dus niet alleen de pedagogische kant; ook hoe je met andere mensen verbindt. Of met z’n allen nadenkt over het beleid binnen de organisatie. En is er een verschil van mening met leerkrachten? Dan kies ik altijd voor het welbevinden van het kind: leren zien wat de ander nodig heeft.”

De C van CHE

Hanneke is van grote waarde in het werkveld, maar moest tijdens de opleiding natuurlijk ook op gezette tijden de  “De christelijke identiteit is belangrijk voor mij, dus ik was blij dat je op de CHE kon bidden en dat er bij de start van de lessen een dagopening was. Niet dat je veel naar school hoefde, want ik studeerde veel zelfstandig. En dat vond ik fijn. Als ik wel op school was, merkte ik dat docenten erg betrokken waren en de stof mooi uitlegden. Als ik over de Ad-PEP sprak met collega’s zeiden ze: “Jij krijgt leuke onderwerpen op school!” 
 

Ook student Roelyne is enthousiast over de Ad-PEP 

Ze wilde zichzelf uitdagen op pedagogisch gebied: “Kinderen op de juiste manier aanspreken. Daarin ben ik echt gegroeid.” vertelt ze.